Peeling Banana Nemehlo v kuchyni: Čokoládové raňajkové buchty z laminovaného cesta

piatok 20. februára 2015

Čokoládové raňajkové buchty z laminovaného cesta

Popadla ma konečne nálada na pečenie. Volajte sláva, radujte a veseľte sa! Opadol stres, nervozita a tak bolo len otázkou času, kedy to na mňa doľahne a nastane stav, kedy mám chuť zase niečo tvoriť. Čo znamená trochu sa realizovať v kuchyni.

Laminované cesto ma oslovilo z toho dôvodu, že ho vnímam ako akúsi pred prípravu pri tvorbe vlastného lístkového cesta na croissanty. Na tie mám zálusk už niekoľko rokov, no stále mi to príde ako veľká alchýmia a neodhodlala som sa do nich pustiť. Cesto laminované sa mu v niečom podobá, ale nie je prípravou až tak zdĺhavé a zdá sa mi, že v ňom existuje viac priestoru na prípadné pochybenie, ktoré by hneď nemuselo skončiť katastrofou. Nuž, tak som si vykasala rukávy, navliekla zásteru a zapratala kuchyňu miskami od podlahy po plafón.

Ak sa aj vy chcete pustiť so mnou do týchto buchiet, respektíve závinov plných čokolády, smelo čítajte ako na to! Nebojte sa, keď som to zvládla ja, určite to i vám pôjde ľavou zadnou.

Kvások:
  • 1 šálku (250 ml) hladkej múky
  • na špičku lyžičky sušeného droždia
  • 1/2 šálky teplej vody 
Kysnuté cesto:
  • 1 šálku a 2 PL hladkej múky
  • 1/4 šálky kryštálového cukru
  • 2 PL holandského kakaa
  • 1 ČL sušeného droždia
  • 1/4 ČL soli
  • 1/3 šálky teplého mlieka
Maslové cesto:
  • 140 g studeného masla
  • 3 PL hladkej múky
Na náplň:
  • čokoládovú nátierku podľa vlastného výberu (v mojom prípade som použila nejakú lieskoorieškovo-čokoládovú a domácu slivkovú nutellu - mňam!)
Najprv si pripravíme kvások zmiešaním múky, sušeného droždia a teplej vody. Vodu môžeme ohriať v mikrovlnke (stačí 40 s pri plnom výkone) - mala by byť takej teploty, aby sme v nej ešte dokázali udržať namočený prst. Kvások necháme odpočívať asi pol hodinu. 

Medzitým si pripravíme maslové cesto. Zmiešame maslo s múkou na hladkú pastu a odložíme bokom. Nie je nutné udržiavať ho v chlade, naopak, bude sa potom lepšie roztierať. 

Vo veľkej mise zmiešame hladkú múku, kryštálový cukor, kakao, droždie a soľ ako základ na kysnuté cesto. K sypkým surovinám potom pridáme podkysnutý kvások a všetko zalejeme teplým mliekom. O teplote platí to čo pri vode, stačí ho ohriať v mikrovlnke. Cesto dobre vymiesime: bude síce mierne lepkavé, ale pružné a elastické a musí sa odliepať od misy i od prstov. Vtedy je dokonalej konzistencie. 


Pracovnú dosku poprášime trochou múky a vyvaľkáme cesto na obdĺžnik zhruba s rozmermi 12 x 60 cm. Na cesto v konštantných rozostupoch po kopčekoch naukladáme hŕbky maslového cesta. To sa snažíme po celej dĺžke rozotrieť v tenšej vrstve, môžeme si pomôcť rukami, no ide to aj opakom lyžice. Cesto na 5-krát prehneme a koniec dobre pritlačíme, aby sa neotváral. 

Takto vzniknutý bochník otočíme o 90° a na pár miestach ho prepichneme nožom, aby z neho unikol vzduch. Znovu ho vyvaľkáme, opačným smerom, ako predtým (preto sme ho otáčali..) tento raz na rozmer asi 12 x 50 cm (naozaj nepotrebujete pravítko, pokojne od oka). Cesto preložíme 4-krát a hotovo, zabalíme ho do potravinovej fólie a minimálne na 2 hodiny uložíme do chladu. 

Po uplynutí tejto doby, cesto znovu položíme na pomúčenú pracovnú dosku a vyvaľkáme ho na obdĺžnik 20 x 40 cm. Štedro ho potrieme čokoládovou nátierkou (ale určite by nebola zlá napríklad aj škoricová náplň) a zvinieme do rolády. Ostrým nožom krájame kolieska, koľko záleží od toho, akej hrúbky ich chcete. Ja som sa rozhodla pre 12, aby to bolo presne do formy na muffiny. Formu vyložíme papierovými košíkmi a do každého vložíme čokoládové koliesko. Takto necháme buchty podkysnúť 1 1/2 - 2 hodiny na teplom mieste. Je možné ich nechať kysnúť aj cez noc, vtedy ich ale treba uložiť do chladničky. A ráno potom už len stačí zapnúť rúru a do pol hodinky máte čerstvé čokoládové hniezda!


Rúru predhrejeme na 200° a pri tejto teplote pečieme 15-20 minút, kontrolujeme to radšej špajdľou. Cesto je trochu krehkejšie a nadýchanejšie oproti bežnému kysnutému, preto to neprežeňme! Dobrú chuť!


Pridávam aj obrázok, ktorého som sa držala pri postupe, myslím, že je dostatočne názorný a malo by sa vám to pomocou neho bez problémov podariť. 

zdroj

Moje buchty nie sú práve krásavci, no nemala som k dispozícii väčšie formičky, ako tú silikónovú na muffiny, preto sa veľmi rozliezli a nevypadali ako krásne hríbiky. Skôr ako opití mutanti vyliezajúci na svet zo svojho brloha. Odpustite mi toto nehorázne fóó-páá, veď som len začiatočník a snažím sa čo mi sily stačia. Dúfam, že na chuti im to neubralo.






Viete, ako sa hovorí: tréning robí majstra! A tak trénujem. Ale to mi nebráni v tom, aby som sa o svoje výsledky podelila s vami. Na nič sa nehrám a naozaj sa nikoho nesnažím presvedčiť, že som spadla z neba dokonalá. No ale to predsa viete. 
Takže krásny víkend všetkým, zlepšite si ho napríklad aj týmito buchtami, určite neobanujete, keď sa vám ráno bude z rúry vinúť omamná vôňa čokolády!

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára