Peeling Banana Nemehlo v kuchyni: Mrkvový "perkelt" na cibuli

streda 24. mája 2017

Mrkvový "perkelt" na cibuli

Prosím, hneď na úvod chcem poznamenať, že tento názov som si nevymyslela sama. Predávam tak, ako som nakúpila. Je totiž inšpiráciou z receptu v Mačingovej diéte. Vec sa má tak, že keď som bola naposledy doma, pripravila nám ho mamina k obedu. Ona ho pochytila od kolegýň, ktoré túto diétu (s väčším či menším úspechom) dodržiavali. Vychvaľovali ho do neba, údajne bol jedným z mála, na ktorom si mohli v obmedzenom režime skutočne pochutnať, takže nečudo, že sa nechala navnadiť. A veru, neurobila zle, podusená mrkva na sójovej omáčke je napriek svojej ohromnej jednoduchosti naozaj výborná. Mamka síce vynechala cibuľu, ale ja som trochu googlila a dozvedela sa, že pôvodne má byť jednou z ingrediencií. Aby sa to skutočne ponášalo na niečo ako perkelt. Od toho pravého je to na míle vzdialené, ale bežne sa stretávame s tým, že každý si nejaký predpis upraví podľa svojich preferencií, až to nakoniec dopadne tak, že sa k pôvodnému neblíži ani omylom. Ale názov ostáva. Mne to nevadí i keď už sa mi párkrát stalo, že som na internete klikla na odkaz len kvôli jeho nadpisu a potom ostala nemálo prekvapená. Ale to je s niektorými mojimi príspevkami presne rovnako, takže zlodej predsa nebude kričať Chyťte zlodeja. Základom je teda mrkva, cibuľa, sójová omáčka a potom koreniny. Tu už to také jednoznačné nie je, niekto pridáva rascu a koriander, niekto kari či kurkumu, cesnak a papriku. To je na každého zvážení, obľube, nálade a aktuálnych kuchynských zásobách. Ja som si zvolila koriander, pretože k sladkastej mrkve sa hodí ideálne a kurkumu, ktorá nielenže dodá farbu a orientálny podtón, naviac je to skvelý antioxidant, takže organizmus sa poďakuje. Tento perkelt môžeme konzumovať ako samostatné hlavné jedlo, ale ako som už spomínala, pochádza z diétneho jedálneho lístka, preto by to chcelo ešte nejaký doplnok. Respektíve opačne - podávať ho ako prílohu k niečomu. Ak ste videli posledné >>bleskovky<<, viete, že sme ho mali k duseným bravčovým plátkom. Teraz som skombinovala do misky baklažánové minipizze s hráškom, ktoré mi ostali z predchádzajúceho varenia a vytvorila tak plnohodnotný chod.
  • 1 veľkú mrkvu
  • 1 väčšiu cibuľu
  • 2 ČL kokosového oleja
  • ½ ČL mletého koriandra 
  • ½ ČL kurkumy
  • 2-3 PL sójovej omáčky
  • trochu pažítky na ozdobu
Cibuľu nakrájame na drobné kúsky a pridáme ju do panvice s kokosovým olejom. Na miernom ohni ju smažíme do sklovita a ochutíme kurkumou a koriandrom. Po pár minútach, keď je mäkká, pridáme mrkvu nakrájanú na kolieska. Opečieme ju, aby získala farbu a následne podlejeme sójovou omáčkou. Všetko dusíme, kým zelenina nie je mäkká a cibuľa akoby rozvarená, konzistenciou pripomínajúcou perkelt. Hotovo, servírujeme posypané posekanou pažítkou.





Čo dodať na záver? Neviem, všetko už bolo povedané, tak snáď len: vyskúšajte! Pohrajte sa s koreninami, použite tie, ktoré máte najradšej, na cibuli nešetrite a sójovú omáčku skúste vybrať čo najkvalitnejšiu, nech nie je plná samých glutamátov, či čo ja viem z čoho sa to skladá. A potom mi dajte vedieť, čo si o "perkelte" myslíte. Dobrú chuť!

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára