Peeling Banana Nemehlo v kuchyni: Jamajský grilovaný baklažán s BBQ salsou

streda 10. mája 2017

Jamajský grilovaný baklažán s BBQ salsou

Vždy, keď sa stane, že sa mi v komore nakopí viac baklažánov (pretože prečo ich nenakúpiť dvesto, keď sú v akcii), vymýšľam, s akým novým receptom prísť, aby som si a vlastne i vám, rozšírila obzory. Jasné, minimálne jeden z nich bezpodmienečne musí padnúť na moje milované a ničím nenahraditeľné hráškové mini pizze, ale ostatné obetujem na pokusy a prehrabujem sa mojou šialene plnou zložkou s receptami na vyskúšanie. Moment, nezaprisahala som sa tak náhodou, že v máji nevymýšľam kraviny a držím sa osvedčeného? Nuž, to som celá ja, asi proste nemôžem ostať pri jednoduchých riešeniach a vždy hľadám cestu, ako si čo najviac skomplikovať život. Toto však nie je jeden z tých katastrofických scenárov, musím priznať, že baklažán a jeho rôzne variácie je v mojom prípade skôr stávka na istotu. Som proste fanatik a tento fialový zázrak prírody ma má kompletne omotanú okolo ..prsta? stonky. Donútila som ho podstúpiť "vyživujúci kúpeľ" v podobe tropickej marinády, kde hrá hlavnú úlohu škorica (a tú tiež milujem) a citrónová šťava. Možno by bolo viac jamajské použiť limetku, ale tento citrus bežne u seba neprechovávam, takže som zvolila adekvátnu alternatívu. Tým však pochutinami nekončíme, do zálievky ich ide ešte niekoľko, trebárs taký koriander, paprika a najmä sójová omáčka. Tá celé jedlo zafarbí do neurčitej tmavohnedej farby (preto nechápem, ako mohla na sprievodných fotkách k receptu na internete vypadať dužina baklažánu bez poškvrny), ale u mňa je viac než normálne, ak vizuálny dojem z pokrmu neodpustiteľne zaostáva za celkovou chuťou. Ak je baklažán aj vašou vášňou, nebudete ľutovať a určite vám zachutí. Och a to som ešte nespomenula, že jednoznačne odporúčam doplniť ho paradajkovou salsou s bylinkami. Ja som k čerstvým paradajkám primiešala ešte zvyšok domácej zakladanej zmesi na pizzu, ale ak máte možnosť použiť akúkoľvek BBQ omáčku, urobte tak. Je to totiž prísada, s ktorou predpis počítal. Alebo siahnite po nejakej hustej červenej omáčke, aj to je vcelku použiteľná varianta.
  • 1 veľký baklažán
  • 1 ČL škorice
  • 1 ČL mletého koriandru
  • 1/4 ČL mletého korenia 4 farieb
  • 1/2 ČL mletej údenej papriky
  • štipku soli
  • 1 ČL sušeného tymianu
  • šťavu z polovice citrónu
  • 2-3 PL sójovej omáčky
  • 1-2 PL oleja (napríklad zo sušených paradajok alebo iného ochuteného)
  • Salsa:
    • 1/2 cibule
    • 2 PL BBQ omáčky (v mojom prípade domácej zmesi na pizzu)
    • 2 paradajky
    • 1 ČL citrónovej šťavy
    • štipku soli
    • čerstvú pažítku
Vo veľkej mise zmiešame všetky ingrediencie na marinádu: škoricu, koriander, korenie, papriku, soľ, tymián, citrónovú šťavu, sójovú omáčku a olej. Baklažán po dĺžke narežeme na pláty a poriadne ich ponamáčame v tekutine. Ideálne necháme aspoň pol hodinu marinovať, ale nie je to vyslovene nutné. Na rozpálenej grilovacej panvici každý plátok grilujeme z oboch strán, kým sa nevytvorí charakteristická vzorka. Hotový baklažán odložíme bokom a v dávkach pripravujeme (kto je lenivý ako ja, upečie ho - použila som mriežkovaný rošt a urobila všetko naraz). 

Medzitým prichystáme salsu: paradajky nakrájame na menšie kocky, cibuľu na tenké polmesiace. Pre lepšiu stráviteľnosť ju môžeme udusiť, no ak nám neprekáža surová, tento krok vynecháme. Pridáme do misky, pokropíme šťavou z citrónu a vmiešame BBQ omáčku. Ochutíme soľou a posekanou pažítkou. 

Baklažánové plátky rozložíme na tanier a servírujeme so salsou ešte kým sú teplé!






Viem, že to ešte stále nevypadá ktovieako letno, tu v Brne bolo dnes v noci pod bodom mrazu, ešte aj ráno, keď som si to mašírovala do práce bolo iba -1 °C! Chvalabohu, že to mám pár metrov, inak by som zamrzla. No i tak sa hodí mať predpripravené nejaké tie inšpirácie, čo hodiť na najbližšej záhradnej párty na gril. Nech to nie je len o stejkoch, burgeroch a špekáčikoch. Baklažán bude výbornou prílohou! Stačí mu chvíľka a je dokonale mäkký, najmä, ak ho predtým vykúpeme v marináde, ktorá ho dopredu zjemní. Dovolím si však malé varovanie: s koreninami a ich dávkovaním by som to nepreháňala, pretože baklažán sa ochotne snúbi so všetkým tekutým a jeho dužina okamžite nasiakne. Nech sa vám nestane, že to preženiete a nebudete cítiť nič iné, len preukrutné množstvo sójovky či papriky. Ach, už aby bolo leto!

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára