Peeling Banana Nemehlo v kuchyni: Omáčka z dyne Hokkaido

piatok 30. augusta 2013

Omáčka z dyne Hokkaido

Pôvodne som mala v pláne pripraviť si cestoviny (na zbožné mamkino želanie) úplne inak. Ale Billa ma tentokrát pre zmenu príjemne prekvapila. Jednak akciami (pretože normálne tam nechodím, zdá sa mi strašne predražená) a druhý raz, keď som dyne zbadala tróniť hneď navrchu zeleninovej kopy. Ukoristila som tam jeden nádherný exemplár Hokkaido a bolo teda rozhodnuté.

Minulý rok som sezónu dyní nejak prepásla. Síce na mňa čumeli z každého druhého blogu, ale to bolo ešte v období, kedy som so serióznym varením a pečením iba začínala a tak som nenazbierala odvahu sa do niečoho podobného pustiť. Takže teraz to vybavujem už v predstihu a hoci strašne nerada, štartujem týmto príspevkom sezónu jesenných plodov prírody. Stále však dúfam, že ešte nejaký ten týždeň, dva (pokojne aj dva mesiace) sa teplo udrží a ja sa ešte stihnem do zásoby natlačiť čerstvých šalátov.

No ale dosť tliachania, poďme už k podstate.
Na mrte veľa porcií  potrebujeme:

  • dyňu Hokkaido (mimochodom.. je to naozaj dyňa alebo tekvica?  Aký je medzi tým rozdiel??)
  • strúčik cesnaku
  • olivový olej
  • mlieko
  • pochúťkovú smotanu
  • muškátový oriešok
  • mleté čierne korenie
Dyňu prekrojíme, vydlabeme, ošúpeme a nakrájame na menšie kocky. V osolenej vode varíme do zmäknutia (netrvá to ani 10 minút). 


Uvarené kúsky rozmixujeme tyčovým mixérom s trochou vody, v ktorej sa varili na konzistenciu pyré. 
(Ja som použila iba polovicu z celého množstva a i tak je toho na mraky  Zvyšok uchováme na horšie časy. Okrem toho, zistila som, že varená dyňa je fantastická! Rozhodne mi chutí viac ako zemiaky aj batáty. Dokonca si dovolím tvrdiť, že je lepšia ako sex.. ale to sem nepatrí ☺)


V panvici na troche oleja osmahneme nadrobno nasekaný cesnak a pridáme dyňové pyré. Zriedime zhruba s 2 PL mlieka a pridáme 2 PL smotany. Ochutíme strúhaným muškátovým orieškom, mletým čiernym korením, kto má chuť i soľou. Necháme ešte chvíľku prebublať a podávame. 





Napríklad s celozrnnými vývrtkami a hojnou porciou strúhaného syra. Omáčka je vhodná aj k mäsu či inej zelenine (varenej, dusenej).. alebo pyré využite či už na polievku (o ktorej bude reč nabudúce) alebo do koláčov. Napríklad do muffinov, chlebíkov, pečenej ovsenej kaše.. V tom prípade nepridávajte koreniny a vrelo odporúčam namiesto obyčajného mlieka kokosové  

Hokkaido je neskutočne variabilná a vďačná a mrzí ma, že som sa nerozhodla vyskúšať ju už skôr. Ale nevadí, tento rok sa budem snažiť toto faux pas napraviť.
  

4 komentáre:

  1. Šúpať hokaido je hriech!!! Varíme so šupkou a potom rozmixijeme. Tak isto keď sa pečú podkovičky - posypané koreninami podľa choti - na slano i na sladko (škorica),
    nešúpať,šupka krásne zmäkne, obsahuje cenné
    látky.
    Magdaléna

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja som si práve týmto nebola istá, niekto ju šúpe, niekto nie, nechcela som riskovať. Na druhý raz už budem vedieť, ďakujem krásne za radu, určite šupku ponechám :)
      Ďakujem.

      Odstrániť
  2. ja Hokaido nešúpem,,skúste tak, teraz vidim,že už vam to radili,,ale aj tak,,dakujem za recept. Ja si Hokaido pestujem na zahradke.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Aj moja teta ho chcela pestovať, ale jaksi sa jej neurodilo :( To vám celkom závidím, že máte k dispozícii pekne vlastné :)

      Odstrániť