Peeling Banana Nemehlo v kuchyni: Grilované kuracie prsia v marináde z pesta, krémové šampiňóny a gaštanové pyré

streda 6. decembra 2017

Grilované kuracie prsia v marináde z pesta, krémové šampiňóny a gaštanové pyré

Ahoj, moji milí, po pár dňoch ticha som tu opäť s nejakým tým kvákaním, ale primárne receptom. A ešte akým! Dovolím si tvrdiť, že špeciálnym, nie preto, že by bol extra mega super komplikovaný, hodný michellinskej reštaurácie alebo prešpikovaný netradičnými vecami, ktoré ste ešte nikdy nevideli.
Priestor na blogu si zaslúži práve z dôvodu, že je pomerne jednoduchý, nevyžaduje príliš veľa surovín, ale zároveň bohato zasýti, ulahodí všetkým maškrtným jazykom a poskytne príjemný zážitok vďaka neobvyklému spojeniu hlavného jedla a prílohy. Ide totiž to o taký ten chod, ktorý ponúknete návšteve bez obáv, že by nad ním ohrnula nosom. Pretože presne to sa stalo.
Moja nečinnosť mala jeden dobrý dôvod: po roku som u seba mohla konečne privítať najdrahšiu mamku, ktorá zavítala do Zlatej lodi pri príležitosti tradičných Vianočných trhov 🎄! Keď bolo potvrdené, že jej prítomnosť bude čoskoro realitou, roztočili sa mi v mozgu nejaké tie kolieska a hútala som, čo dobrého vykúzliť.
Najmenší problém bol s prílohou. Keďže je aktuálne sezóna gaštanov, vedela som, že lahodný krém, respektíve pyré z nich je povinnosť. Ja gaštany zbožňujem, mohla by som ich jesť na kilá a nielen varené, ale tie pečené práve z trhov sú božskou delikatesou. Okrem toho, túto dobrotu si mamina robiť nezvykne, takže prvá položka bez debaty, odškrtnuté!
Keďže bolo jasné, že celý čas budeme behať po meste a nejakých tých obchodoch, poriadny zdroj energie bol vítaný, nuž som zaradila do repertoáru mäsitú zložku, ktorú sa musím priznať v poslednej dobe nejako zanedbávam. Viem, nemala by som, ale čo s tým, keď mám plný balkón všakovakej zeleniny, ktorá sa rýchlejšie kazí a treba ju spracovať? V tomto prípade ale došlo na kuracie prsia a ja som ich najprv ponorila do marinády z bazalkového pesta, ktoré im dodalo báječnú chuť a šťavnatosť.
Stále sa mi to však zdalo akési smutné a nezáživné, nuž som dumala, ako ešte vyladiť všetko do jedného celku. Chýbalo tomu niečo extra. Syrom nikdy nič nepokazíte, to je moje motto, no keď ním obalíme roztomilé klobúčiky húb, tam nikdy netrafíte vedľa. Áno, krémové šampiňóny, sem s nimi! Poskytnú dokonalú šťavnatosť ku kuraťu, môžeme nimi preliať gaštanové pyré, jednoducho povedané, niet lepšieho ohnivka do reťaze, ktorá všetko spojí.
Luxusná chuť gaštanov podporená syrovou omáčkou aromatickou od šampiňónov a hubového korenia ide ruka v ruke s delikátnymi prsiami nasiaknutými výrazným cesnakovým pestom. Dúfala som, že rovnaký názor bude zdieľať aj milovaná osôbka na stoličke vedľa a keďže na tanieri neostali nejaké zvyšky, môžem si snáď vydýchnuť, že sa podarilo.

Mäso:
  • kuracie prsia
  • 2-3 PL bazalkového pesta
Hríby:
  • 250 g čerstvých šampiňónov
  • 62 g kocku Lučiny (alebo iného krémového syra)
  • 2-3 PL mlieka - podľa potreby
  • 2 strúčiky cesnaku
  • štipku paprikových vločiek
  • 1 ČL citrónovej šťavy
  • dubákové korenie podľa chuti
  • hrudku masla
Gaštanový krém:
  • 15 ks gaštanov
  • 0.5 - 1 šálku mlieka
Kuracie prsia umyjeme, zbavíme blán a ak chceme, rozkrojíme ich najhrubšiu časť do tzv. motýlika, aby boli jednej hrúbky a rovnomernejšie sa opekali. Uložíme ich do misky, pridáme kôpky pesta a poriadne premiešame. Necháme niekoľko hodín marinovať, ideálne cez noc a viac. V čase prípravy ich na kúsku masla z oboch strán opekáme, kým kôrka nie je zlatistá, chrumkavá a mäso poddajné, šťavnaté a mäkké. 
Šupku gaštanov narežeme a vhodíme ich do hrnca s vodou. Privedieme k varu a varíme 20 minút, kým nie sú po teste nožom vnútri mäkké. Čistíme ideálne ihneď, pretože tak to ide ľahšie. Zbavíme vrchnej tvrdej i spodnej šupky. Uvarené gaštany preložíme do vysokej nádoby alebo kuchynského robota, dolejeme najprv časťou mlieka a postupne mixujeme do hladkej konzistencie. Mlieko pridávame opatrne, tak aby sme dosiahli požadovanú hustotu. Mala by držať ako kaša, pyré, ale pokojne sa dá podávať aj ako tekutá polievka pred jedlom (vtedy odporúčam rozriediť ešte vývarom, nech to nie je samé mlieko - ale ani na tom nie je nič zlé, ak si nestrážime kalórie). 
Čerstvé šampiňóny očistíme - zbavíme vrchnej šupky, prekrojíme na polky a na kôpke masla sprudka orestujeme. Ochutíme paprikovými vločkami, dubákovým korením, citrónom a prelisovaným cesnakom. Opekáme, kým nepustia tekutinu a pridáme krémový syr. Necháme ho rozpustiť a následnej rozriedime pár lyžicami mlieka na vytvorenie omáčky. Prevaríme a odstavíme bokom. Podľa potreby ochutíme koreninami.
Kuracie prsia servírujeme nakrájané na kolieska spolu s pyré a bohatou dávkou krémových šampiňónov. Pre farbu posypeme čerstvými bylinkami, napríklad petržlenom alebo bazalkou. Dobrú chuť!







Dobre. pri zostavovaní chodu som si neuvedomila jednu vec. Že všetky zložky sú jednoliatej hnedastej farby. Také tekvicové pyré by tomu napríklad dodalo veselý oranžový odtieň, brokolica napríklad zelený.. Ale ten v maličkom náznaku možno pozorovať na kôrke kuraťa z pestovej marinády. Napriek tomu by som neradila zamieňať ani jednu vec z taniera. Nesmiete sa ochudobniť o dekadentné gaštanové pyré, veď kedy inokedy si ich dopriať, keď nie v ich hlavnej sezóne? Naviac, jemné hríbiky sú takisto viac ako hriešne, omáčka napriek tomu, že má syrový základ, je ľahkým a príjemným osviežením. Ku kuracím prsiam pasuje ako anjel k čertovi. 
Och, mimochodom, ešteže som hľadala nejaké trefné prirovnanie. Takmer by som zabudla.. Krásneho Mikuláša prajem všetkým!! Čo dobrého ste si našli v čižmičke 👢👢? Poslúchali ste alebo tam bolo iba uhlie a zemiak? 
🎅🏻 👼 😈

2 komentáre:

  1. OOOO mnom mnom - to vyzera tak super! Juj musi to byť mega dobré. Ja som gaštanové pyré nikdy nejedla :( hanba mi, ale lenivosť sa s tym babrať bola vždy väčšia, navyše aj tá cena. Koľko to vlastne teraz stojí? V Poľsku som ich veru nikde nevidela ešte (resp. sú ale nevyhľadávala som ich) ... Kašli na farby! Za mňa 100 palcov hore! :D a paprikové vločky si kde zohnala? ... btw Maminke si mala zabaliť aj domov nech sa predvedie s krabičkou pred kolegynami aku šmakotinku jej dcérka uvarila :) šikulka :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Gaštany v akcii v Tescu 1 kg za 69.90, čo je v podstate ako zadarmo, lebo normálne sú od 150-200 korún. Takže keď si kúpiš takých 15-20 kúskov, zmestíš sa do 30 korún.. čo nikoho nezruinuje.
      Paprikové vločky mám tuším od Vitany.. chilli korenie sa to asi presne volá..
      Maminke som nemala čo zabaliť, všetko sme zjedli!!
      Ďakujem.

      Odstrániť