Peeling Banana Nemehlo v kuchyni: Lososové špízy s paprikovou omáčkou Muhammara

streda 18. októbra 2017

Lososové špízy s paprikovou omáčkou Muhammara

Viete, ako som sa vždy bránila používaniu papriky do jedál a rôznych omáčok, kde si to originálna receptúra žiadala? Papriku totiž fakt nemám rada. Jediná, ktorú znesiem, je červená a aj to musí byť pečená. Vtedy sa aspoň trochu kamarátime. Lenže to by som nebola ja, keby som všetko nechcela skúšať a prekonávať škrupule a predsudky. Takže keď nedávno zase mali v cenovej akcii papriky, povedala som si Čert to ber! a prihodila ich do košíka. Že už konečne jeden recept zrekonštruujem podľa toho, ako sa má a patrí. A viete čo? Neľutovala som!
Pustila som sa do výroby orientálnej omáčky menom Muhammara, ktorú som tu už niekde určite zmieňovala v inej súvislosti. Pravdepodobne pri prezentácii niektorého z Mezze podnosov (inšpirácia napríklad aj >>TU<<). Jedná sa o dip, ktorý sa skvele hodí práve ako doplnok k rôznym druhom zeleniny a trebárs kuskusu a iným chuťovkám.
Nečakala som, že mi bude tak chutiť! Prekvapivo, vôbec nebola tak prudko papriková, ako som sa obávala. prevládli aj ostatné zložky, najviac dokonca taká prírodná, údená chuť, zrejme zásluhou údenej papriky. Myslím tej koreniny. Zvláštne, že tá mi nevadí, naopak, využívam ju do jedál veľmi často. Nuž čo, som divná, ale to dobre vieme. Podstatou je, že som ostala veľmi príjemne šokovaná a s nadšením som si do nej namáčala svoje lososovo-zeleninové špízy.
To je druhá časť dnešného rozprávania. Už som jednu z milión možných variácií na tieto veselé špajdle predstavila, kde podstatnou zložkou bola >>Hokkaido a šunka<<, dnes to mierne obmeníme za iný druh príbuzných surovín. Tekvicový rod bude zastupovať patizón a nálož bielkovín zabezpečí údený losos. Áno, týmto tretím receptom ukončujem (nateraz) šnúru príspevkov s ním. Predošlé na >>šalátové wrapy<< a >>šalát s Romesco dressingom<< nájdete v patričných odkazoch.
Losos, čerstvá zelenina, prekvapujúci sladký prvok v podobe sušených sliviek a nadýchaná omáčka vytvárajú dokonalý podnos, ktorému nič nechýba. Poslúži ako predjedlo, štartér na akúkoľvek akciu, možno ho servírovať i medzi chodmi počas dlhých hostín, kde si stolovníci budú uzobávať popri konverzácii, obstojí ako plnohodnotný obed, ak množstvo špajdlí prispôsobíme veľkosti žalúdka a hladu daného jedinca. Pretože obsahuje vyváženú zmes všetkých makronutrientov.
Údený losos k pečenej, vlastne spálenej paprike výborne pasuje. V tom tkvie totiž to tajomstvo. Dôležitým krokom prípravy je upiecť túto zeleninu tak, aby bola na povrchu čierna, skoro zuhoľnatená. Koža pôjde poľahky dolu a nám ostane lahodná sladkastá dužina, ktorú použijeme do samotnej omáčky. Nemenej dôležitými ingredienciami sú sušené paradajky, cesnak, citrón pre vyváženie chutí a vlašské orechy! Zabezpečia konzistenciu, jemnosť a správny podtón, ktorý možno na prvý dotyk jazykom nebudeme schopní identifikovať, ale má svoju úlohu. Nemusíte sa síce striktne držať predpisu, napichujte na špízy to, čo máte radi, ale kombinácia, ktorú som vytvorila a ktorú vám teraz vymenujem je natoľko vydarená, že by ste ju mali skúsiť v nezmenenom zložení.

Špízy:
  • 3 plátky údeného lososa
  • pol upečeného menšieho patizónu
  • asi 7 cm kus uhorky
  • 10-12 ks sušených sliviek alebo kalamata olív (pokojne oboch)
  • naviac hrsť vlašských orechov
Muhammara omáčka:
  • 2 pečené papriky, zbavené šupky
  • ⅓ šálky sušených paradajok + ¼ šálky oleja z nich (alebo iného, ak máme paradajky, ktoré nie sú marinované)
  • 4-5 čerstvých cherry paradajok
  • 1-2 ČL šťavy z citróna
  • 1 strúčik cesnaku
  • ½ ČL mletého koriandru
  • ½ ČL mletej údenej papriky
  • ⅓ šálky vlašských orechov
  • soľ a korenie podľa chuti
Papriky prekrojíme, zbavíme jadra a semienok a uložíme rezom nadol na plech s papierom na pečenie. Pokropíme olejom a vložíme do rúry vyhriatej na 180 °C na 20-30 minút, kým koža nie je úplne spálená, posiata pľuzgierami a čierna. Čím viac, tým jednoduchšie potom pôjde dole. Na plech môžeme rovno priložiť aj nakrájaný patizón.


Hotovú papriku vložíme do sáčku a necháme spariť, takých 15-20 minút. Potom ju vyberieme a kožu jednoducho zlúpneme. Dužinu vložíme do vysokej nádoby spolu so sušenými aj čerstvými paradajkami, olejom, citrónovou šťavou, cesnakom, koriandrom, údenou paprikou, vlašskými orechmi, soľou a čiernym korením. Pomocou tyčového mixéra alebo smoothie makera zmixujeme na hladkú nadýchanú pastu.
Nasleduje zostavenie: Na špajdle striedavo napichujeme pečený patizón, prúžky lososa, sušené slivky/olivy a kocky/kolieska uhorky. Špízy uložíme na veľký tanier alebo podnos a podávame s Muhammara dipom a orechmi naviac.









Zase raz som sa presvedčila, že sa netreba nechať ovládnuť predsudkami a hneď všetko zavrhnúť. Ako človek rastie a vyvíja sa, mení sa aj jeho chuť. Pred pár rokmi by som nepovedala, že mojou najobľúbenejšou zeleninou bude baklažán a tekvica. To sa u nás nikdy nejedlo. A určite by som nepredpokladala, že niekedy prídem na kĺb orientálnym a cudzokrajným jedlám. Najväčšou "exotikou" pre nás so sestrou boli talianske špagety a pizza. To sú paradoxy života, všakže?
Možno máte nejaký pokrm alebo surovinu spätú s nepríjemným zážitkom z detstva. Taká školská jedáleň alebo družina dokážu zanechať, stopy, tomu rozumiem 😆, ale niekedy stačí len trochu zmeniť spôsob prípravy, vynechať či pridať koreninu, bylinku.. a celý efekt sa hneď zmení.
Ak proti paprikám, Blízkemu východu, zelenine a lososovi nič nemáte, toto prestieranie je vaším splneným snom a rozhodne sa budete oblizovať až na temene hlavy. 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára