Peeling Banana Nemehlo v kuchyni: Pečená marinovaná zelenina s tahini tvarohovým dipom - biely baklažán v hlavnej úlohe!

štvrtok 7. septembra 2017

Pečená marinovaná zelenina s tahini tvarohovým dipom - biely baklažán v hlavnej úlohe!

Biely baklažán! Ak nie ste na mojich stránkach prvýkrát, určite viete o mojej posadnutosti a závislosti na baklažánoch. Na internete som sa stretla už s rôznymi druhmi: od klasických čierno-fialových, cez purpurové a melírované, guľaté či podlhovasté, indické a japonské až po biele. Žíhané som v obchodoch už videla, ale obvykle stoja kráľovstvo a pol ruky princeznej (tak nejak, či naopak 😁), preto som si k nim cestu zatiaľ nenašla. Ale musím to zmeniť. Keď som však na dovolenke na trhu zočila  BIELE,  bola som upísaná. Musela som ich mať!
Celý týždeň sme okolo nich chodili, so zámerom posledný deň si jeden či dva exempláre kúpiť a odniesť domov na vyskúšanie. Hádajte čo. Keď sme už konečne dospeli k bodu, kedy od myšlienky prešlo k činom, nemali ani jeden jediný! Vtedy sa mi zrútil svet a bola by som schopná vraždiť. A tak sa moja milovaná maminka obetovala a bola ochotná so mnou podniknúť lov na biele baklažány po celom mestečku. Obišli sme hádam desať stánkov, v daždi, až nakoniec sa na nás usmialo šťastie. Načase, pretože už som bola skutočne zúfalá a zrelá na prášky.
Pointou tohto úvodu je, že biela odroda skončila na mojom plechu a ja vám tak dnes môžem poskytnúť chutný recept, ktorý určite poteší všetkých postihnutých, ako som ja. Upiekla som hneď niekoľko druhov zeleniny, nech je ten tanier o niečo pestrejší a zaujímavejší a ponorila ich do síce jednoduchej, ale lahodnej marinády, ktorá sa hodí v podstate k akémukoľvek druhu zeleniny. Zároveň však nie je neznesiteľne výrazná, aby potlačila chuť samotných plodín. Ak by ste však predsa len potrebovali nejakú výraznejšiu zložku, odporúčam pripraviť si k nim tento zvláštny a trochu netradičný dip z tvarohu a tahini. Nie je to tak šialené, ako to na prvý pohľad znie, obe komponenty sa dobre dopĺňajú a vytvárajú tak skvelú osviežujúcu prílohu. Ako som písala v >>nedávnom príspevku<<, nikdy nie je na škodu mať v zálohe dobrý dip či dressing!
Verdikt? Ak milujete baklažány, biely určite nesklame. Je veľmi podobný, dokonca by som povedala až totožný s jeho čierno-fialovým bratom, možno má o čosi pevnejšiu šupku, ale ak sa dostatočne dlho pečie, je mäkká a poddajná. Dužina krásne krémová, len tak sa rozplýva na jazyku. Samozrejme, podobne dobre vsaje i všetky pochutiny, ktorými ho nadopujete. Preto ak v obchode alebo na trhu túto odrodu nájdete, okamžite s ňou bežte domov a pečte, grilujte, varte s radosťou! A potom mi povedzte odkiaľ ich máte, aby som si aj ja narobila zásoby.

Zelenina:
  • 1 menší biely baklažán
  • ¼ veľkej tekvice Hokkaido
  • niekoľko malých mrkiev
  • 1 cibuľu
  • pár strúčikov cesnaku
Marináda:
  • ¼ šálky olivového oleja
  • 2 PL balzamikového octu
  • 2 PL jablčného octu
  • 1 ČL granulovaného cesnaku
  • 1 ČL korenia na grilovanú zeleninu
  • soľ a korenie podľa potreby
Tvarohový Tahini dip:
  • 2 PL plnotučného jemného (BIO) tvarohu
  • 1 ČL tahini
  • hrsť čerstvej bazalky
  • ¼ ČL granulovaného cesnaku
Baklažán nakrájame na kolieska a posypeme soľou. Necháme odležať, kým na povrch nevystúpi horkastá tekutina, ktorú potom odsajeme servítkou. Tekvicu nakrájame na mesiačiky, cibuľu na kolieska, cesnak ošúpeme a necháme v celku. Mrkvu očistíme a ak je príliš hrubá, prerežeme na polky, inak nekrájame.
Baklažán zbavený vlhkosti i ostatnú zeleninu vložíme do misy a zalejeme marinádou z oleja, balzamikového a jablčného octu, cesnaku a korenín. Poriadne premiešame a necháme odstáť aspoň 10 minút. Potom ju rovnomerne rozložíme na plech s papierom na pečenie a v rúre vyhriatej na 180 °C pečieme 20 minút, kým povrch nie je zlatistý a vnútro mäkké.
Medzitým namiešame dip: do misky pridáme tvaroh, tahini, ochutíme ich cesnakom a posekanou bazalkou a poriadne prepracujeme.
Upečenú zeleninu naservírujeme na dostatočne veľký tanier a podávame s dipom.










Možno si budete myslieť, že som prehnane nadšená z obyčajnej pečenej zeleniny, ale verte mi, ono je to namieste. Nehovorte mi, že by ste sa radi nezahryzli do sladučkej mrkvy a tekvice, hebkého baklažánu, chrumkavej cibule a delikátneho mäkkého cesnaku. Keď k tomu pripočítate mierne orientálny dip, ľahký, ale osviežujúci, verte, že o plnohodnotný chod je postarané. Marináda všetku zeleninu príjemne ochutí, kyslasté tóny len zvýraznia vlastnú arómu každej zložky a nebudete sa vedieť od taniera odtrhnúť, kým nebude úplne prázdny. A aj potom budete premýšľať nad dupľou. 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára