Peeling Banana Nemehlo v kuchyni: Meze platter = Podnos plný chuťoviek a karfiolový Tabbouleh

pondelok, 10. apríla 2017

Meze platter = Podnos plný chuťoviek a karfiolový Tabbouleh

Už niekoľkokrát som sa chystala na to pripraviť si tanier či rovno celý podnos prekypujúci rôznymi chuťovkami z každého rožku trošku. Určite to poznáte: tie stavy, keď máte chuť na toto a ono, hento a ešte aj tamto, najradšej by ste zožrali úplne všetko. Vtedy sa hodí nahádzať si na tácku z každého niečo a uspokojiť tak svoj mlsný jazyk. Nemusím snáď ani zdôrazňovať, že takýto spôsob prestierania je dokonalý pre veľkú spoločnosť, trebárs ako predkrm na oslave alebo jednohubky, ktoré budú hostí sprevádzať počas celého dňa/večera. Ja som síce nijakú udalosť neorganizovala, ale čo nám bráni v tom pripraviť si toto pohostenie i vo všedný deň? Okrem toho, možno z neho ťažiť niekoľko nasledujúcich dní, kedy len postupne povyťahujeme zostatky z chladničky a priebežne ich zlikvidujeme. Pred tým, než vám budem celú zostavu prezentovať, si dovolím opäť vyťažiť z archívu tety Wiki a čo to vám prezradiť.

S názvom Meze, respektíve Mezze, sa môžeme stretnúť hneď v niekoľkých jazykoch: v perzštine, turečtine, gréčtine, srbčine, bulharčine, arabčine a dokonca albánčine, vždy sa jedná o výber malých pokrmov, ktoré majú sprevádzať konzumáciu alkoholických nápojov. Takýmto spôsobom si vás uctia na Blízkom východe, Balkáne a v niektorých častiach centrálnej Ázie. Nie je však nič neobvyklé, ak sa Meze stane štartérom viac chodového menu. 

Názov ako taký pochádza z Perzie a znamená chuť, snack (u nás asi desiata, v češtině svačinka, ako len chcete), ochutnať .
Čo daný podnos obsahuje závisí od krajiny, v ktorej sa podáva. V Turecku nesmie chýbať tradičný biely syr beyaz peynir, kúsky melónu, pikantná papriková pasta, jogurt s rôznymi bylinkami, baklažánový šalát na studeno, mozočeky, morské plody, artičoky, tzatziki, plnené listy vínnej révy a niekedy köfty. 
V Grécku, na Balkáne a Cypre to môže byť iné, drobné jedlá sú studené i teplé, korenisté až pikantné, nevyhýbajú sa morským potvorám, objavujú a i vajcia, dusená či pečená zelenina, samozrejme, olivy, fazule a hneď niekoľko druhov syra: grilovaný saganaki, iné kravské a ovčie či kozie.
Nesmieme zabudnúť na Tabbouleh - vegetariánske jedlo pôvodom z Levanty pripravované z paradajok, petržlenu a mäty, bulguru, cibule, kvalitného olivového oleja a citrónovej šťavy. Často sa bulgur zvykne zamieňať za kuskus a dodáva sa naviac cesnak či šalát. 

Ako sami vidíte, nekonečná variabilita, nie je problém podnos naplniť tým, čo máte radi a čo sa aktuálne nachádza vo vašej špajze. Ja som za bulgur našla inú skvelú náhradu v podobe karfiolu rozomletého na malé čiastočky, ktoré potom štruktúrou pripomínajú zrná.

No a čo teda všetko pristálo na mojom podnose orientovaného skôr na grécku nôtu? 
Karfiolový Tabbouleh:
  • niekoľko ružičiek karfiolu
  • 3-4 PL olivového oleja
  • pár lístkov čerstvého petržlenu a bazalky
  • šťavu z ½ citrónu
  • 1 strúčik cesnaku
  • trochu korenia na gyros
  • hrsť semienok: tmavého a zlatého ľanu, slnečnicových jadierok a mandľových plátkov
Pečená mrkva:
  • 2 veľké mrkvy
  • trochu korenia na gyros
  • kvalitný olivový olej
  • granulovaný cesnak
Meze tanier:
  • Tabbouleh
  • pečenú mrkvu
  • bazalkové pesto (kupované, ale najlepšie doma pripravené)
  • hummus (príchuť bazalka a paradajky, ale opäť, niet nad vlastnoručne urobený)
  • Fetu alebo Balkánsky syr so sušenými paradajkami naloženými v oleji a pár lyžičiek tohto oleja (ktorý možno všade pridávať namiesto olivového - dodá všetkému paradajkovú príchuť)
  • hrsť olív
  • čerstvú zeleninu: napríklad reďkovku, ale skvelá je aj uhorka, paradajky a pod. 
Karfiol pomocou robota nasekáme na malé čiastočky pripomínajúce zrnká ryže. Tie uvaríme nad parou, preložíme do misky a štedro pokropíme olejom, citrónovou šťavou a pridáme prelisovaný cesnak, posekané bylinky a korenie. Tabbouleh poriadne premiešame a na záver ozdobíme porciou semienok. 

Mrkvu očistíme a nakrájame na šikmé kolieska. Rozložíme ich na plech s papierom na pečenie, pofŕkame olejom, ochutíme korením a cesnakom a v rúre ohriatej na 180 C pečieme 25-30 minút, podľa výkonu, kým mrkva nie je zlatistá a chrumkavá. 

Všetky pokrmy by sa ideálne mali servírovať priamo na podnose, s výnimkou príliš tekutých jedál (jogurt apod.), ktoré uložíme do malých mištičiek. Esteticky naň do kruhu roztrieme hummus a pesto, naaranžujeme kôpku Tabboulehu a paradajkovo-syrového šalátu, rozložíme pečenú mrkvu a náhodne umiestnime olivy a zeleninu. Podávame!








Prechodila som tri obchody v snahe nájsť marinované artičoky, pretože z nejakého nepochopiteľného dôvodu ich už v Lidli nemajú 😞😠😭, neviem či to bola chyba len jednej konkrétnej predajne alebo ich vyradili úplne. Okrem toho, chcela som pridať ešte papričky plnené syrom, ale po prvé, boli nekresťansky drahé a po druhé, ja a paprika sa obecne nie dobre znášame, tak som to nakoniec zavrhla. Píšem vám to však ako ďalší tip na spestrenie taniera. A ak nájdete aj marinované pečené papriky, tiež neobanujete (za predpokladu, že podobné suroviny máte v obľube). Ako som už spomínala, nemusíte sa prísne držať receptu, proste naložte na podnos všetko, čo milujete (vy alebo vaši spolustolovníci) a môžete hodovať s pôžitkom dlhé hodiny (alebo aj nie, pretože všetko zmizne rýchlosťou blesku). 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára