Peeling Banana Nemehlo v kuchyni: Šalát s marinovaným zelerom a Balkánskym syrom

utorok 27. februára 2018

Šalát s marinovaným zelerom a Balkánskym syrom

Ahoj, milí moji, nie zatiaľ som nezmrzla. Hoci ďaleko k tomu nemám. Teploty - denné! - sa stále držia na úrovni -12 °C a meteorológovia sa vyhrážajú, že tento týždeň to pôjde ešte nižšie. Preboha, už nie, prosím! Mám tak-tak čo robiť, aby som si zo zadku nezoškrabovala námrazu. Ale to ste určite nechceli vedieť.
Jedlo je to, kvôli čomu tu sme, všakže? Nuž, hľaďte: ďalšia sľubovaná koreňová zelenina v plnej paráde! >>Včera<< som spomínala, že som sa v tomto smere poriadne zásobila a tak mi neostalo nič iné, iba prísť s nejakým zaujímavým a netradičným receptom. Priznajme si: nakrájať zeleninu, hodiť ju na plech a osoliť zvládne každý, na to sa nepotrebujete držať nejakého predpisu. Takže si to žiadalo trochu iný prístup.
Dobre, základ a podstata je rovnaká, revolúcia však prichádza v ochutení! Zeler, ktorý je hlavnou hviezdou tohto príspevku, nemusí pre svoju špecifickú chuť vyhovovať každému. Dokonca som sa stretla s názormi, že neskutočne smrdí. Nuž, to záleží na každom človeku, čo mu vonia a čo nie. Ak sa však obávate jeho výraznej chuti, napriek tomu by ste do seba tento koreň nejakým spôsobom radi dostali, odporúčam nižšie uvedené marinádu! Postará sa o správnu kombináciu ostrého a slaného, náramne ozvláštni jeho tóny. A pritom je jednoduchá a variabilná, rozhodne ju možno použiť aj na inú zeleninu.
Trio sójová omáčka, horčica a balzamikový ocot sú zárukou úspechu, verte mi. Okrem toho, nesmieme zabúdať ani na iné zložky, ktoré z tohto jedla vykúzlia nutričnú bombu.
Tak po prvé: kam by som nevopchala avokádo? Zdravé tuky zasýtia na dlhú dobu a krémová textúra tohto výnimočného plodu jemne chrumkavý povrch zeleru dokonale vyváži.
Po druhé: tak ako tuky, bielkoviny sú dôležitým prvkom pre náš organizmus a povedzme si úprimne, každé jedlo je o poznanie lepšie, ak do neho pridáme syr. Správne slaný Balkánsky syr je ideálnou voľbou.
Po tretie: ruka v rukáve so všetkými arómami idú sušené paradajky naložené v oleji a ochutené bylinkami či cesnakom. Je to fenomenálna delikatesa, takže som všetkými desiatimi za to, aby sa nevynechávali. Nielen kvôli zážitku pre jazykové receptory, ale aj kvôli farbe. Máme predsa podľa všetkých poradcov každý deň skonzumovať za tanier dúhy, no nie? A stehno z jednorožca 🦄🦄.. Či?
  • 1 gigantickú alebo dve menšie buľvy zeleru
  • dokonale zrelé avokádo
  • 75-100 g Balkánskeho syra
  • 6-8 sušených paradajok v oleji
  • čerstvé bylinky na ozdobu
  • Marináda:
    • 1 PL ochuteného oleja z paradajok
    • 1 PL sójovej omáčky
    • 1 ČL worchestrovej omáčky
    • 2 ČL dijónskej horčice
    • 1 ČL balzamikovej redukcie alebo 1 PL balzamikového octu
    • 1 ČL kyslého nálevu zo sterilizovaných uhoriek (naozaj, odporúčam, ale ak nemáte, tak citrónovú šťavu)
    • 1 ČL granulovaného cesnaku
    • 1 ČL cibuľových vločiek
    • štipku mletej údenej papriky, mletého čierneho korenia a soli
    • 1 ČL pálivej omáčky (alebo podľa potreby) 
Zeler ošúpeme, nakrájame na kolieska/kocky/hranolky/tvary podľa ľubovôle a namočíme do marinády. Tú pripravíme nasledovne: v mise zmiešame olej, sójovú a worchestrovú omáčku, horčicu, balzamico, uhorkový nálev alebo šťavu z citrónu, cesnak, cibuľové vločky, papriku, korenie, soľ a pálivú omáčku. Dobre premiešame na kompaktnú omáčku. 
Zeler necháme močiť pár minút, nech doň prestúpi chuť. Potom ho rozložíme sa plech s papierom na pečenie, môžeme poliať zvyškom marinády a vložíme do rúry vyhriatej na 180 °C. Pečieme 20 či viac minút, kým povrch nie je zlatistý a chrumkavý. 
Zostavíme šalát: v mise premiešame upečený zeler, kúsky avokáda a posekané paradajky. Celé bohato zasypeme Balkánskym syrom a ozdobíme čerstvou vňaťou či bylinkami. Podávame ideálne teplé. 



Pre prezentačné účely som avokádo a syr nezamiešala priamo do šalátu, nechceli by ste sa predsa dívať na jeden veľký neforemný bordel v miske.







Mimochodom, čo hovoríte na moje zelerové kvetinky? Keď to vonku ani náhodou nepripomína jar, na ktorú sa to spočiatku schyľovalo, nechala som rozpučať aspoň tento šalát. Nech sa už tieto mrazy skončia, nie som na ne stavaná! Slnko, teplo, vtáčiky a nová trávička, to je to, po čom moje srdce prahne. Ako ste na tom vy?
Medzitým ale prečkajme zimu aspoň v spoločnosti hrejivých jedál. Neváhajte a pustite sa do výživného a bohatého chodu plného zeleniny, syra a avokáda.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára