Peeling Banana Nemehlo v kuchyni: Špirály (Slimáky) z arašidovej múky plnené dubákmi, artičokmi a hráškom

štvrtok 27. júla 2017

Špirály (Slimáky) z arašidovej múky plnené dubákmi, artičokmi a hráškom

Základom cesta na tieto lahodné špirály je arašidová múka a kopec syra. Jedná sa o modifikovaný recept na takzvané Fat Head (dough alebo aj crust) cesto, ktorý sa šíri internetom ako vírus najmä v Keto komunite. Ide o akúsi nízko sacharidovú a vysoko tučnú náhradu napríklad lístkového či kysnutého. Bezpochyby nie je ich presnou kópiou, ale než sa objavilo, bolo ťažké si obľúbené pečené pochúťky pripraviť pri dodržiavaní tohoto životného štýlu. Ľudia sú však vynachádzaví a vymyslené bolo už skutočne všetko. A ja mám z toho obrovskú radosť, pretože to znamená, že i ja sa môžem vrátiť k niektorým pokrmom, ktoré som už dávno pochovala s vedomím, že v súlade s mojimi princípmi ich nebudem môcť konzumovať. Nebrala som to ako mučenie a hrôzostrašné obmedzovanie. Veď som naopak objavila toľko nových jedál, ktoré mi všetko s veľkou slávou vynahradili, dokonca predčili tie staré. Je to niečo za niečo a beriem to ako fakt.
Na druhej strane, keď sa otvorila cesta, ako sa k niektorým stáliciam z detstva vrátiť, prečo by som sa ňou nepustila? A tak začalo experimentovanie, prvú lastovičku ste vlastne mali možnosť vidieť už v príspevku na >>šunkovo-syrové slimáky<<, kde som testovala, pre mňa predtým nepoznanú, arašidovú múku. Úspech bol obrovský, takže som vedela, že k Fat Head cestu sa musím vrátiť. Internetový originál uvádza v zozname surovín múku mandľovú, krémový syr a mozzarellu, ale nie takú tú v hrudke, ale vhodnú na strúhanie.
Ako je pre mňa typické, receptúru som zmenila podľa obrazu svojho, aby korešpondovala s tým, čo mám bežne dostupné v zásobách a chladničke. Princíp je však rovnaký a preto som očakávala podobný výsledok. MISIA ÚSPEŠNÁ! Tieto plnené slimáky sú lahodné, bodaj by aj nie, keď obsahujú toľko lahôdok!
Tak poďme zaradom: arašidová múka sama o sebe je famózna, už pri jej otvorení vás ovanie omamná vôňa burákov. Je výrazná a ničím nezameniteľná, v ceste sa nestratí, čo je ohromné pozitívum. Nasleduje kombinácia syrov. Nastrúhala som poslednú dávku Led Leicesteru, čo je syr typu Cheddar, ktorý, ak ste ho už niekedy skúsili, tiež rozpoznáte na prvý dotyk jazykom. Navyše, tento moje rolády pekne prifarbil do červena. Mozzarella už nie je taká dominantná, svoju úlohu však zohrala so cťou, pretože je potrebná, by bolo cesto dostatočne pevné a nerozpadalo sa, funguje totiž ako lepidlo. To by sme mali obal, teraz sa venujme vnútru.
Klasiku šunka-syr som už skúšala, preto ma lákalo prísť s niečím novým. Častou náplňou v podobných chuťovkách sú šampiňóny, bohužiaľ, tie som po ruke nemala, ale vynašla som sa. Mamina mi poslala z domu sušené dubáky, ktoré sú mimochodom, omnoho chutnejšie, takže som ich iba zaliala vriacou vodou, aby nasiakli a narástli v objeme a bolo po probléme. Pre farbu, nech to nemáme všetko v odtieňoch hnedej a béžovej, rozhodla som sa dnu prisypať hrášok, ktorý špirálky príjemne rozveselí. A čo ešte? Stačí, nestačí? Nie! Otvorený pohár artičokov naložených v oleji na mňa kričal a ja som nemala to srdce ho ignorovať. Uznajte, ako sa im dalo odolať? Takú silu vôle nemám, preto putovali ku kamarátom a dosiahli sme tak obojstrannú spokojnosť. Dúfam, že nemenej spokojní budete aj vy a čo najskôr si tieto utešené špirálky pripravíte.

Cesto na 12 kusov:
  • 50 g syra Red Leicester (alebo podobného, typu Cheddar, Gouda, Eidam)
  • 100 g mozzarelly (klasickú hrudku)
  • 1 vajce
  • 1 strúčik cesnaku
  • 40 g arašidovej múky (môže byť aj mandľová)
  • 1 ČL kypriaceho prášku bez fosfátov
Náplň:
  • 50 g dubákov - čerstvých (alebo sušené zaliať vriacou vodou a nechať pár minút odstáť) 
  • 50 g hrášku
  • 50 g marinovaných artičokov
  • 2 PL paradajkovej omáčky či kečupu, ako základ, ale nie je to potrebné (ja som nedala, úplne som na to zabudla)
Do misy uložíme oba nakrájané syry a vložíme ich do mikrovlnky. V 30 sekundových dávkach ich ohrievame, kým sa nerozpustia. Je možné, že mozzarella pustí tekutinu, ktorou bola napitá z nálevu. Túto vodu vylejeme. Do misky pridáme arašidovú múku zmiešanú s kypriacim práškom, nastrúhaným cesnakom a rozšľahaným vajíčkom. Hmotu poriadne spracujeme, najlepšie pomocou rúk. Pozor, cesto môže byť veľmi lepivé alebo naopak nepoddajné. Ak sa múku nedarí vmiešať dnu, misu vložíme do mikrovlnky a ohrejeme, aby syry znovu povolili. Naopak, ak je príliš lepivé, na pár minút ho strčíme do chladničky, nech spevnie. Netreba sa báť, chce to trochu cviku a odhadu. 

















Cesto položíme na papier na pečenie alebo silikónovú podložku, prikryjeme ho druhým listom papiera a pomocou valčeka vyvaľkáme na veľký tenký obdĺžnik. Ak používame, cesto potrieme paradajkovou omáčkou, inak naň rozložíme hrášok, kúsky dubákov a artičokov. Z dlhšej strany ho zvinieme do rolády a nakrájame na kolieska s hrúbkou asi 1.5 cm. Špirály rozložíme na plech s papierom na pečenie (použijeme pokojne ten, pomocou ktorého sme vyvaľkali cesto) a vložíme do rúry vyhriatej na 180 °C. Pečieme 15 minút, kým slimáky nie sú zlatisté a chrumkavé.





Špirálky môžeme podávať okamžite ešte teplé, čerstvo vytiahnuté z rúry sú, samozrejme, najlepšie, no môžno ich odložiť na horšie časy. Vydržia aj pri izbovej teplote, na dlhšiu dobu by už však bolo vhodné ich uložiť do chladničky a ak vieme, že sa nespotrebujú do týždňa, bez problémov ich možno zamraziť.






Môžete ich jesť len tak samotné ako dobrotu po obede, podávať pri príležitosti, keď sa zíde väčšie množstvo ľudí na rôznych oslavách, zabaliť do batohu, aby ste mali čím zahnať okamžitý hlad pri pohybe vonku, napchať sa nimi na raňajky.. skutočne, je len a len na vás kedy a ako si ich doprajete. trebárs aj ako obed s čerstvou zeleninou. Niekoľko kúskov dostatočne zasýti, pretože obsahujú na tuky bohaté prísady, takže dodajú dostatok energie, na ktorej môže vaše telo po zbytok dňa fungovať. 

2 komentáre:

  1. To je nenormálny recept!!! Strašne dobre to vyzerá, klobúk dolu Jarka :) Určite si ho hneď ukladám a keď objavím dakde arašidovú múku, vyskúšam ho. Ostáva mi už len nájsť nejakú vegánsku náhradu za mozzarellu, pretože mliečne produkty nejem a tvrdý syr sa dá v pohode nahradiť vegáskou alternatívou, len musím domyslieť tú mozzarellku :)
    Hneď by som si ich dala veru :))

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Lucka, veľmi pekne ďakujem, si milá. Ak nezoženieš arašidovú múku, daj mandľovú, tá je tradičnejšia a s mozzarellou si tiež nerob starosti, vegánsky "cream cheese" predpokladám, že existuje. Ten sa tiež používa častejšie. Horšie je, že tieto vegánske výrobky nepoznám. Ak sa teplom netopia, cesto sa Ti nebude dobre formovať :(
      Ale snáď všetko dobre dopadne a špirálky sa vydaria. Budem držať palce a hlavne, nech Ti chutia!

      Odstrániť