Peeling Banana Nemehlo v kuchyni: Kelové pesto v karfiolovom touste s citrónovo-paradajkovým konfitom

pondelok 14. augusta 2017

Kelové pesto v karfiolovom touste s citrónovo-paradajkovým konfitom

A tvarôžkami schovanými vnútri karfiolových "krajcov"! Neviem, z čoho som viac nadšená. Zo samotného toustu, zlepeného syrom? Z domáceho pesta, ktoré okrem kelu v sebe ukrýva "tajnú" ingredienciu? Z popraskaných restovaných paradajok ochutených sviežim nádychom citrónu? Dohodnime sa, že asi z pokrmu ako celku, pretože je naozaj nadľudský výkon vybrať jednu vec a upriamiť na ňu pozornosť. Túto úlohu nechám na vás, sami posúďte, čo vám šmakuje najviac. A potom mi dajte vedieť. 
Čo by som však mala ozrejmiť ja vám, je to čudné slovíčko konfit v nadpise. Nie som tak vzdelaná, aby som to cicala z rukáva, preto som si, ako inak, vzala na pomoc starú dobrú tetu Wiki, ale aby ste to nemuseli hľadať, poskytnem vám (vééééééľmi) voľný preklad. 
Confit pochádza z francúzskeho slova confire, ktoré v preklade znamená "konzervovať, zachovávať". Takže sa vlastne jedná o jedlo, ktoré sa pomaly a dlho varí. Táto metóda zaručuje bezpečný spôsob ako uchovať potraviny dlho požívateľné za pomoci oleja (či sirupu v sladkých jedlách) a nižšej teploty, typicky okolo 93 °C. V modernej gastronómii týmto pojmom vyjadrujeme jednoducho to, že suroviny varíme trpezlivo, dlhšie a snažíme sa nepresiahnuť bod varu vody. Ak môžem byť tak drzá, prirovnala by som to k prostému zaváraniu, ktoré poznali už naše pra-prastaré mamy. Akurát bez pohárov či plechoviek. 
Honosný názov som si požičala z receptu, ktorý mi bol inšpiráciou, avšak, čo-to som pomenila, takže vám predostriem verziu nemehla z kuchyne, ako to býva dobrým zvykom. Nedeste sa, nebudeme stáť dve storočia za sporákom, povedzme, že doba sa len zdvojnásobí. Čiže z 10 minút na 20. A to je niečo, čo dokážete prežrieť, všakže? 
Ani neviem, ako sa postupne rodil nápad na tento obed. Mala som v chladničke kel. Napadlo mi, že už dlho som chcela vyskúšať pripraviť si domáce pesto práve za použitia tejto zeleniny ako základu. Do tradičnej zelenej pasty by sa mali po správnosti pridávať píniové oriešky a parmezán, ale to je na mňa priveľký luxus, takže som sa uskromnila a ako "tajné" ingrediencie primiešala Balkánsky syr a vlašské orechy. Treba predsa využívať lokálne suroviny (haha, jasné.. preto Balkánsky syr..). 
Čo sa týka toustu, možností bolo niekoľko: socca, oblačná žemľa, nejaký chlebík z orechovej múky.. Vtom som si ale spomenula na zásobu karfiolových placiek v mrazničke a ďalej nebolo o čom debatovať, potrebujem ju postupne vyprázdňovať, pretože je naložená až nekresťansky a každým dňom mám dojem, že čochvíľa exploduje. Čím však okrem pesta karfiolový krajec naplniť? Ani tu som nemusela dlho špekulovať, posledné koliesko tvarôžkov začínalo vystrkovať rožky, tak som ho nejako musela umravniť. Naviac, poctivé bielkoviny, tým sa nebránim za žiadnych okolností. 
Posledným chýbajúcim bodom programu bola príloha. Keďže v lete fičím na vlne domácich paradajok (ak k nim mám prístup), pretože tie sú proste úžasné, snažím sa prepašovať ich kamkoľvek, aj tam, kde sa to snáď ani nedá. K tejto myšlienke sa pridružila inšpirácia spred pár dní, kedy som sa oboznámila s citrusovo-paradajkovým konfitom (z úplne iného receptu) a tramtatatáááá, epický hlavný chod bol vyvrhnutý z mora ako zázračná pena, z ktorej sa zrodila Afrodita (..takmer..). Bohyňa lásky v tomto prípade u mňa musela zaúradovať, pretože inak si svoju neskonalú lásku k tomuto chodu vysvetliť neviem. Preto ak sa aj vy chcete nechať očariť, ponorte sa do nasledujúcich riadkov!

Kelovo-bazalkové pesto s Balkánskym syrom:
  • 50 g kelu
  • hrsť bazalky
  • 20 g vlašských orechov
  • 40 g Balkánskeho syru (alebo i Fety)
  • 40 ml kvalitného oleja
  • 10 g balzamikového octu
Všetky vyššie uvedené ingrediencie umiestnime do vysokej nádoby a pomocou tyčového mixéru alebo kuchynského robota rozmixujeme na zrnitú pastu. Ak je to nutné, môžeme ju rozriediť väčším množstvom oleja alebo vodou. Mala by sa dať ľahko roztierať. 





Paradajkový konfit s citrónovou kôrou:
  • 10 ml kvalitného oleja
  • 100 g cherry paradajok
  • 1 veľkú mäsitú paradajku
  • 1 veľký strúčik cesnaku
  • ošúpanú kôru z celého citrónu
  • 1 ČL citrónovej šťavy
  • obľúbené korenie podľa chuti
  • pár vetvičiek čerstvého oregana
Do panvice s olejom vložíme mäsitú paradajku pokrájanú na mesiačiky, rozpučený cesnak a celé cherry paradajky. Ošúpanú citrónovú kôru nakrájame na tenké rezančeky a pridáme do panvice spolu so šťavou, korením a oreganom. Na malom plameni pozvoľna varíme, kým paradajka nepustí šťavu a je akoby rozvarená, cherry nie sú popraskané a celá zmes je mäkká. 


Karfiolový toust:
  • dva krajce z karfiolového cesta
  • 1 PL kelového pesta
  • 50 g (1 koliesko) tvarôžkov (tvarůžkov/syrečkov..)
Obe karfiolové placky natrieme pestom, obložíme "smradľavým syrom", priklopíme jednu druhou a vložíme do toustovača. Pozor!! Tvarôžky sa nepredstaviteľne roztekajú, treba na to myslieť. Opekáme podľa potreby. Keď je toust hotový, podávame s konfitom a servírujeme!







Najhoršie na týchto príspevkoch je, že ich publikujem takto spätne, s odstupom niekdy aj dvoch-štyroch dní. Keď si spomeniem na tú dokonalú chuť, ide ma poraziť, že sa do jedál nemôžem zahryznúť okamžite. Sú to proste muky, ktoré, ako sa zdá, reverzným spôsobom prenášam na vás. Pretože vám ich prinášam pred jedlom, sebe až po ňom. Ale mám na to ľahký liek: bežme všetci do kuchyne a chystajme ingrediencie!

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára