Peeling Banana Nemehlo v kuchyni: Kaki avokádový šalát s Gorgonzolou, grantovým jablkom a vlašskými orechmi

streda 29. novembra 2017

Kaki avokádový šalát s Gorgonzolou, grantovým jablkom a vlašskými orechmi

Dobre, priznávam, s tým názvom som to zase raz prešvihla, ale mám potrebu do neho vtesnať všetko podstatné, nech hneď viete, do čoho sa púšťame! A ak za podstatný považujem úplne každý detail, dopadne to takto.
Dúfam, že ste si po kratšej dobe od šalátov oddýchli a nebude vám vadiť, keď sa do jedného znovu vrhneme. Tento radím do kategórie netradičných, sviežich, farebných a noblesnejších. Čím to? Spájajú sa v ňom nezvyčajné kombinácie chutí, sladko-slaných, krémových i chrumkavých. Diverzia je kľúčová, ak chceme pomocou pár surovín vyprodukovať fenomenálne jedlo. Samochvála smrdí, som si toho vedomá a nechcem si všetky zásluhy pripísať na svoje tričko. Inšpiráciu som, ako inak, ťahala z internetu, ale ako hovorím, je to len podnet. Ako celý pokrm nakoniec skončí, je v mojej (a vašej) réžii. Pridám ono, vypustím tamto, stačí zmeniť možno nepatrnú zložku a obsah taniera hneď môže nadobudnúť úplne iný rozmer.
Zeleninovo-ovocné šaláty sú, tak sa zdá, už u mňa bežné, pri mojej spotrebe oboch typov plodín nie je prekvapivé, že sa snažím vymýšľať stále niečo nové, čo som ešte nemala. Čo ako neskutočne milujem zeleninu i ovocie, pchať sa stále dookola jedným druhom šalátu by bolo po čase otravné.
Tento oranžovo zelený obsahuje to najlepšie z jesennej sezóny - kaki a granátové jablko. Užívam si ich do sýtosti a moje srdce plesá zakaždým, keď sa do nich zahryznem. Takmer každé ráno. Ale evidentne je to málo a musela som ich prepašovať i do obedného chodu.
Spoločnosť im robí jemné lahodné avokádo, pretože zdravých tukov nikdy nie je dosť a v týchto chladných dňoch to platí dvojnásobne, pretože posilnia našu imunitu a obrnia nás pred mrazom. Ich ďalším zdrojom sú aj vlašské orechy, nesmierne výborné v takýchto šalátoch na pridanie štruktúry a zaujímavejšieho rázu. Nevynechávať, prosím! Keď už, tak vymeniť za luxusnejšie pekanové, ale bez posýpky by sa to obísť nemalo.
Neoddeliteľnou súčasťou a podľa môjho názoru hlavnou hviezdou taniera je v tomto prípade pikantnejšia Gorgonzola! Ja tak zbožňujem tento modrý plesňový syr! V porovnaní s bežne dostupnou regionálnou nivou je miliónkrát krémovejšia, rozplýva sa na jazyku, je aromatickejšia a jej výrazná chuť nemusí každému vyhovovať. Zrejme tu možno aplikovať taký ten milujem/nenávidím vzťah, ktorý ľudí delí na dva tábory. Buď sa jej bojíte čo i len dotknúť alebo naopak, neviete sa od nej odlepiť. Asi nemusím písať, do ktorej skupiny patrím. Priznávam, som v tomto mierne (či viac) šibnutá a vždy si dvakrát rozmyslím, do akého jedla ju použijem. Aby som si ju mohla vychutnať v čo najväčšej miere. Takže pchať ju niekam, kde sa stratí a nebude mať možnosť zažiariť, je v mojich očiach barbarstvom. Ale do tohto jedla patrí! Bez debaty výborne ladí so sladkou kombináciou granátových jadierok a kaki, ide ruka v ruke s podobne konzistenčným avokádom, no zároveň vytvára dokonalý kontrast s kúskami orechov.
Popísala som toho neúrekom, ale ostáva nám posledná vec: recept a pár riadkov okolo toho.
  • 1 malé alebo pol veľkého avokáda
  • 50 - 75 g Gorgonzoly
  • 1 kaki
  • 2-3 PL granátových jadierok
  • hrsť (opečených) vlašských orechov
  • niekoľko listov čerstvého šalátu
  • 1 PL olivového oleja
  • štipku paprikových vločiek
  • štipku granulovaného cesnaku
  • 1 ČL balzamikového octu
  • 1 Čl citrónovej kôry
  • soľ a biele korenie podľa chuti
V miske zmiešame olivový olej, paprikové vločky, cesnak, balzamikový ocot, kôru z citróna, soľ a korenie. Na tanier alebo do misy uložíme šalátové listy a prelejeme zálievkou. Dobre premiešame a pridáme nakrájané kaki, kúsky avokáda, roztrúsime granátové jadierka a Gorgonzolu a posypeme vlašskými orechmi. Pre zvýraznenie ich chuti ich možno na suchej panvici krátko opiecť. Na záver možno ešte ochutiť podľa potreby a podávame!








Musíte si o mne myslieť, že som naozaj trafená (a vôbec nebudete ďaleko od pravdy), ale mne tieto kreácie spôsobujú neskutočnú radosť. Som spokojná ak to na tanieri hrá veselými farbami v podstate bez námahy, za použitia pár surovín. K výbornému jedlu ich veľa netreba, veď to neraz spomínam, dôležité je to, ako ich skombinujeme a ako sa k sebe majú. Tento šalát je explóziou chutí, možno netradičných, ale tááák dobrých, preto vás nabádam, aby ste sa presvedčili na vlastné jazykové bunky a vrhli sa do zostavenia!

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára