Peeling Banana Nemehlo v kuchyni: Kráľovské raňajky: Batát {sladký zemiak} s banánom, granátovým jablkom a orechovými maslami + Bento box || Breakfast Sweet Potato

pondelok 13. novembra 2017

Kráľovské raňajky: Batát {sladký zemiak} s banánom, granátovým jablkom a orechovými maslami + Bento box || Breakfast Sweet Potato

Nie je tajomstvo, že nadovšetko milujem jogurtové misky plné čerstvého ovocia a orieškov na raňajky. Bez nich nie je môj mozog schopný odštartovať deň. Avšak, v chladných ročných mesiacoch to pre žalúdok nie je až taká ideálna voľba, sem-tam sa dožaduje čohosi teplého. Ovsené kaše nie sú mojim hrnčekom čaju, tento ošiaľ sa ma netýka, hoci pripúšťam, mala som dávnejšie také obdobie, ale to bolo podnietené skôr snahou o rozbeh zdravého životného štýlu, kedy som ešte nevedela, čo presne chcem. Dnes si na ne ani nespomeniem. Mohla by som si pripraviť napríklad takú praženicu so slaninou, hrianky, niečo varené, ale na slané jedlá v skorých ranných hodinách vôbec nemám chuť. Moje telo baží po šťavnatom ovocí. Takže čo s tým? Všemocný internet opäť raz zasahuje a ja vám s istou dávkou hanby môžem oznámiť, že som sa zaradila do toho kŕdľa všetkých instagramových #foodies a podľahla ďalšej vlne, ktorá sa na nás vyvalila ako tsunami.
Objavila som drogu menom pečený batát/toast s ovocím, orieškovými maslami a orechmi a semienkami naviac! Znie to šialene? Možno, ale ono je to aj šialene dobré! Viac než dobré: lahodné, fantastické, návykové, dekadentné, famózne!
Prvá podmienka: niečo teplé, je splnená. Sladký zemiak upečiete v celku (či na polovice) v rúre alebo nakrájate na tenké plátky a vložíte do hriankovača. Áno, táto podivnosť funguje, môžete vidieť napríklad >>v tomto recepte<<, kde som metódu testovala. Druhý bod: ovocnú zložku, si taktiež môžeme odškrtnúť. Zvoľte, aký druh máte najradšej, ja som siahla po banáne, pretože to je taká tá tradičná prvoplánová cesta (naviac ich zbožňujem) a po granátovom jablku, lebo je sezónne a užívam si to krátke obdobie, kedy je bez problémov dostupné.
Už takto by to boli viac než kráľovské raňajky, ale chrumkavý prvok na spestrenie nikdy nie je na škodu, takže okrem poriadneho poprašku škorice a perníkového korenia na vrch zákonite muselo prísť orieškové maslo! A nie jedno, ale hneď dve! Arašidové s veľkými kúskami arašidov (pre tú štruktúru) a mandľové s príchuťou perníka! Lebo musíme ísť predsa tón v tóne, no nie? A keď to už okolo nás pomaly vypadá vianočnejšie než v decembri, je prirodzené, že i môj mozog sa tomu podvedome prispôsobuje.
Ó, milí moji, toto bol tak neskutočne naplnený, bohatý, vyšperkovaný tanier, skoro som plakala, keď som vylizovala poslednú kvapôčku masla. Tekuté, jemne rozpustené vďaka horúcemu batátu, výborne dopĺňalo šťavnaté granátové jadierka, banán svojou sladkosťou korešpondoval s batátom a ten hutnou dužinou dokonale naplnil obsah môjho žalúdka, že som v čase obeda ešte stále nepociťovala hlad. Čo je u mňa skoro ako zázrak. Rozhodne viem, prečo je okolo tohto výmyslu všade taký zhon a nadšenie. Nechajte sa naočkovať aj vy a pripravte si túto nemravnú prasačinu napríklad na vaše raňajky (ale pokojne obed, dezert, večeru, kedykoľvek, pretože vás nenechá na pokoji!).
  • 1 malý alebo pol stredného sladkého zemiaku
  • 1 banán
  • granátové jadierka
  • iné ovocie podľa ľubovôle
  • orieškové maslo alebo celé oriešky a iné semienka na posypanie (či sušené ovocie, kokosové čipsy, müsli/granolu) podľa vlastného výberu
  • škoricu a perníkové korenie na spestrenie
Batát v šupke umyjeme, poprepichujeme vidličkou a uložíme na plech s papierom na pečenie. Ak je príliš hrubý, odporúčam prekrojiť a otočiť rezom nadol. Vo vyhriatej rúre pri 180 °C pečieme 30 minút, podľa výkonu, kým nie je mäkký aj v strede. 
Prerežeme ho, potrieme maslom, posypeme koreninami a do stredu rozložíme nakrájané ovocie. Prelejeme ho ďalšou porciou orieškových masiel, obložíme doplnkami podľa ľubovôle a podávame ešte kým je zemiak teplý. 









Zrejme tušíte, že nie je všetko tak ružové, ako to vypadá. Ja si vychutnávam svoje raňajky už v práci, preto som si batát upiekla večer vopred a napratala ho do prenosnej misky. Na druhý deň zostavila do finálneho tvaru, ohriala v mikrovlnke a bruško ďakovalo, čo mu sily stačili. Dovolím vám nakuknúť do zákulisia, ako som to všetko vymyslela:


Maslá preliať do oddelených samostatných nádobiek, časť banánu, ktorá sa nezmestila do misky preniesť v celku v šupke v kabelke, granátové jadierka rovnako uložiť do vlastného priestoru a v čase konzumácie iba zostaviť! 



Zrejme to nemusím obzvlášť zdôrazňovať, ale mala som prichystaný ešte aj obed: hlávkový šalát patrí k baklažánovým sendvičom s mandľovou paštétou. Aj na tie som už spísala príspevok, takže ak vás zaujali >>pozrite sa sem<<!


Človek je tvor vynaliezavý a keď ho núdza prikvačí, vyhúta všeličo. Možno vám príde príliš vyčerpávajúce každodenne si chystať a baliť jedlá do práce, keď dnes už nie je problém niekam si odskočiť na menu, či nechať si jedlo doviezť priamo pod nos. Mne to ako komplikácia nepripadá, už to praktizujem od polovice vysokej školy, takže mi to príde automatické a nerozmýšľam nad tým.
Ale vráťme sa ešte späť k batátu: túto sladkú bombu MUSÍTE vyskúšať, ak ste ešte neprepadli hystérii. Možno ma budete neskôr nenávidieť, že som vás naviedla na niečo tak návykové, ale v momente konzumácie mi určite poďakujete a ak aj vyhlásite za svätú, sťažovať sa nebudem 🤣🤣
Vo všetkej vážnosti: upečte si batát s ovocím! Alebo skúste metódu hriankovača, tiež nie je na zahodenie. Nemáte za čo 🤣.

4 komentáre:

  1. Mňam! Toto jedlo som si pripravila aj v USA. Batáty tam stoja rovnako ako normálne zemiaky (netvrdim vsak ze su lacnejsie ako u nas :D ) a banany su najlacnejsim ovocim :D a o arasidove maslo nie je taktiez nudza :D ale piecť ho s ovocím som veru neskúšala :) dávaš ho do alobalu alebo ako?

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Nie, nepiekla som ho s ovocím. Len batát. Buď celý alebo prekrojiť na polovicu - vtedy rezom položiť nadol, dobre poprepichovať vidličkou a šupnúť do rúry. Len tak, bez ničoho, bez alobalu.
      Ovocie uložiť až po upečení. Akurát, keďže som si to chystala na druhý deň, tak som si batát už obložila časťou banánu, nakydala na to orieškové maslo a hodila do mikrovlnky, aby to bolo horúce. 😄😄

      Odstrániť
    2. Nie je za čo, myslela som si, že som to popísala v postupe zrozumiteľne.. 😅😅

      Odstrániť