Peeling Banana Nemehlo v kuchyni: Vegan šošovicovo tekvicové kari s kokosovou vodou

pondelok 6. novembra 2017

Vegan šošovicovo tekvicové kari s kokosovou vodou

Som nepoučiteľná a nepolepšiteľná. Mali by mi zakázať vstup do obchodov s potravinami, prípadne aspoň odobrať všetky platobné karty a dať minimálnu hotovosť na základné suroviny. Inak budem svoj balkón, komoru a chladničku zásobovať, až kým skutočne neprasknú. Ale nerobím to len kvôli sebe, niečo z toho kvapne aj vám! Ako? Občas do toho košíka prihodím nejakú novú potravinu, surovinu, položku, o ktorej si myslím, že by stála za vyskúšanie a následne mohla zaujať i vás tu na blogu.
Natrafila som na mladý kokos v akcii a keďže môj vzťah ku všetkému kokosovému sa za posledné roky diametrálne zmenil, bolo jasné, že nemám takú pevnú vôľu a reťazce na mne zase slušne zarobia. Ale neľutujem! Teda.. až na pár sprostých slov, ale k tomu sa dostaneme.
Primárne som ho kúpila kvôli dužine, čerstvému kokosovému obalu, ktoré pokrýva vnútro škrupiny. Do mojich raňajkových misiek ako spestrenie k ostatnému ovociu - báječné! Samozrejme, spolu s týmto orechom dostaneme i kokosovú vodu, ktorú predsa nevylejeme len tak, to by bolo bláznovstvo. Väčšina ľudí naviac baží práve po nej, keď už si toto exotické čudo zabezpečia. Do kaší, smoothies, alebo len tak samotnú. Mne sa zdalo použiť ju takýmto spôsobom príliš nudné, preto som chvíľu hútala, ako jej dopriať dostatočnej slávy. Prvý z nápadov máte možnosť vidieť práve teraz: kokosové kari so šošovicou a muškátovou tekvicou!
V chladných mesiacoch je moje telo prirodzene nastavené na hrejivé a výživné pokrmy, často sa pristihnem, že priam snívam o strukovinách, hustých polievkach, dusených pokrmoch a podobne. Naviac, ak do nich pridáme správne množstvo korenín, takýto chod zohreje hneď dvakrát. Trochu pikantnosti nakopne náš organizmus a hneď tak získame energiu potrebnú na bežnú činnosť a zvládanie nástrah spojených s počasím.
Šošovica, tekvica a kari je spojenie, ktoré funguje viac než dobre, je spoľahlivé ako švajčiarske hodinky a nie je nič neobvyklé pripravovať ho spolu s kokosovým mliekom. Už viete, kam tým smerujem? Namiesto mlieka som využila kokosovú vodu a varila kari v nej. Celý pokrm tak nasiakol potrebnou chuťou, pri redukcii tekutiny sa príjemne zvýraznila prirodzená sladkosť a dokonale podčiarkovala štipľavo slané tóny ostatných zložiek. Vzhľadom ku skutočnosti, že kari tohto typu je skutočne neoddeliteľnou súčasťou mnohých indických domácností a je rozšírené aj v iných častiach sveta, tento recept ani nepotrebuje označenie #Šialených tekvicových receptov.
  • ⅓ hrnčeka šošovice, v suchom stave
  • 1 malú cibuľu
  • hrudku kokosového tuku
  • časť z muškátovej tekvice (voľte podľa požadovanej veľkosti porcie)
  • 1 - 2 hrnčeka kokosovej vody, podľa potreby
  • 1 ČL kurkumy alebo mletého kari prášku
  • 1 ČL údenej papriky
  • 1 ČL granulovaného cesnaku
  • štipku škorice
  • štipku korenia
  • 1 ČL pikantnej omáčky (alebo viac či menej, podľa chuti)
  • niekoľko listov čerstvého šalátu
  • výhonky/zeleninové klíčky na ozdobu
Šošovicu na noc namočíme do vody a necháme napučať. Na druhý deň ju zlejeme. Do hrnca vložíme kokosový tuk a sprudka na ňom opečieme posekanú cibuľu. Pridáme šošovicu, tekvicu nakrájanú na kocky a zo všetkých strán dozlatista osmažíme. Ochutíme kurkumou/kari, paprikou, cesnakom, škoricou, mletým korením a čili omáčkou. Poriadne premiešame, nech sa zložky rovnomerne rozložia a podlejeme kokosovou vodou. Počas varenia ju opatrne pridávame, podľa toho, ako rýchlo sa varí šošovica a tekvica. Výsledkom by mala byť hustejšia zmes, niečo na štýl guláša 😊 Keď je všetko mäkké, kari preložíme do misky so šalátom, ozdobíme klíčkami a podávame!


Zo zákulisia: mladý kokos, dostanete ho aj s "užitočným" návodom, ako ho spracovať. Krok číslo jedna: odrežte špičku. Aha, dobre.. ale ako?! Dávam do pozornosti obrázok číslo dva v koláži, kde je jednak vidieť náčinie, ktoré som použila (niekoľko nožov, tĺčik na mäso - nenašla som kladivo..) a po druhé bordel, ktorý pri tom vznikol. 
Našťastie, boj bol úspešný, odmenou mi bolo celkom slušné množstvo kokosovej dužiny (tá sa už dala veľmi jednoducho vydlabať/zlúpnuť zo škrupiny) a i vody, čo som nečakala. Z kokosu som vycedila určite tak trištvrte litra! Kto by to bol povedal..


Okrem toho, keď už som si s tým dala takú námahu, orech som si ponechala. Dôkladne ho vyumývala, vysušila, odstránila nadbytočné chlpy a vonkajší biely obal a mohla som si v ňom zmieňované kari rovno servírovať! 






Čo povedať na záver? Stojí za to podstúpiť tú tortúru rozbíjania orechu kvôli takému množstvu kokosovej vody a dužiny? Záleží na tom, aký veľký milovník kokosu ste, ako hlboko máte do vrecka a ako ochotne sa púšťate do orientálnych pokrmov. Vidieť, že ja som dostatočne strelená a spĺňam všetky požiadavky. A čo vy?
Och, mimochodom, nebol to primárny zámer, ale stalo sa, že celé jedlo je prirodzene vegan. Tak dúfam, že poteším aj túto kategóriu čitateľov a pustia sa do prípravy tohto lahodného jesenného kari!

2 komentáre:

  1. Mnam :) indicka kuchyna mi velmi chuti :) ja idem dnes mat sosovicu :D ale tak klasicky-studentsky- privarok zo sosovice v konzerve a vajko :D ... som zvedava na spracovanie tej dužiny. A leeen si moja ponadavaj :D niekedy sa cloveku ulavi :D len by som sa ta drzala dalej ked mas po ruke tolko nozov hehe :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Indická kuchyňa patrí aj medzi moje obľúbené. A však.. ani prívarok s vajcom vôbec nie je zlý, tiež ho občas praktizujem.
      Dužinu do jogurtu, už je preč takmer všetko 😭😭
      Na uľavenie fajn, ale nemám to rada. Ale kým si nadávky šomrem len pod nos, dá sa to akceptovať. Horšie je, keby som nimi začala častovať všetkých naokolo.. Zlé vplyvy z práce 😭
      A neboj sa, ja som mierumilovná, ubližujem iba sebe, inak ani muche.. (dobre, pavúky sú iná kapitola 😅).

      Odstrániť