Peeling Banana Nemehlo v kuchyni: Čokoládové lekvárové keksíky s odtlačkom palca

pondelok 12. decembra 2016

Čokoládové lekvárové keksíky s odtlačkom palca

Debilnejší názov pre tieto vynikajúce keksíky som vymyslieť nemohla, ale z angličtiny sa to náramne ťažko prekladá (pre znalých: chocolate jam thumbprint cookies). Pôvodom to však nie je recept spoza veľkej mláky, ale údajne od severných Švédov, kde je známy pod pojmom hallongrottor, v doslovnom preklade "jahodová jaskyňa". Nech to znie ešte hlúpejšie, ako môj nadpis, opis je presný a výstižný, pretože tieto koláčiky majú v strede priehlbinu, jamku, jaskyňu vyplnenú marmeládou. Tradičné švédske sú síce vanilkové, ale to by nebolo ono, keby sa nevynašlo milión iných verzií a vylepšení, preto som sa nebála pridať do cesta kakao a zapečatiť lekvár pred vytečením čokoládovou polevou. Len tak na okraj, dnes som celý deň zbierala od kolegov komplimenty a so spokojným srdcom počúvala citoslovce "hmmmmm, ooooooch" a podobne (vážne, samotný predseda mi osobne vystrúhal poklonu). Pre vás to znamená, že nemáte čakať ani sekundu a vrhnúť sa na prípravu.

Och a mimochodom, práve čítate môj
Neplánovala som to, ale toto je vskutku najdokonalejší recept, ktorým som mohla osláviť ďalší míľnik blogu. Dúfam, že sa vám bude páčiť.

Na 50 keksíkov:
  • 226 g masla
  • 1 hrnček kryštálového cukru
  • 1 vajce
  • 1 ČL vanilkového extraktu
  • 2 hrnčeky hladkej múky
  • 1 ČL prášku do pečiva
  • ½ hrnčeka holandského kakaa
  • 1 malý pohár jahodového džemu
  • 100 g čokolády na varenie
  • maslo podľa potreby - len toľko, aby bola čokoláda tekutá
  • cukrárske zdobenie
Rúru predhrejeme na 180 °C a vyložíme dva plechy papierom na pečenie. Vo veľkej mise zmiešame maslo a cukor do hladkej a nadýchanejšej hmoty (mne to ide najlepšie varechou). Pomocou mixéra zašľaháme dnu vajce a vanilkový extrakt. Do inej misy preosejeme múku, kypriaci prášok a kakao, dobre premiešame a sypkú zmes pridáme do maslovej hmoty. Najprv varechou, neskôr rukou vymiesime hladké cesto, ktoré sa celkom odliepa od stien nádoby. Pomocou rúk z cesta formujeme guľky s veľkosťou ping-pongovej loptičky a ukladáme ich v rozostupoch na pripravené plechy. Pomocou palca (preto keksíky s odtlačkom palca) v strede vytvoríme jamku a plechy umiestnime do rúry.


Pečieme takých 10 minút, ale v polovici pečenia nezabudneme koláčiky skontrolovať. Cesto pravdepodobne nafúkne, preto ešte raz zvýrazníme priehlbinu uprostred (prosím vás, tento raz už nie prstom, to by ste rýchlo skončili na pohotovosti!). Dopekáme podľa potreby, záleží to od vlastností rúry.


Hotové keksy necháme vychladnúť a následne každý jeden naplníme lyžičkou lekváru. Pripravíme si polevu rozpustením čokolády a masla nad parným kúpeľom. Lyžičkou umiestnime čokoládu na vrstvu džemu a ešte kým je tekutá, povrch posypeme ľubovoľnými ozdobami. Necháme úplne stuhnúť a potom podávame!






Keksy u nás v práci i u spolubývajúcej zabodovali na celej čiare a preto ako ste sa, podobne ako ja, už pustili do vianočného pečenia, zaraďte ich do repertoáru. Budete za hviezdu! Príprava nie je náročná, hranie sa s cestom je celkom vtipné, veď kedy inokedy si môžete pripomenúť detstvo a modelovanie z plastelíny. Zaboriť palce do čokoládovej hmoty, to prináša určité potešenie. U mňa určite, tak prosím, povedzte, že nie som jediná šibnutá. Na finálnom zdobení naozaj nezáleží, ale čím farebnejšie, tým viac poteší i oko a keksy sa budú skvelo vynímať na prestretom stole. 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára