Peeling Banana Nemehlo v kuchyni: Vysokoškolák testuje: na nezdravej vlne

streda 11. septembra 2013

Vysokoškolák testuje: na nezdravej vlne

Hneď na úvod musím upozorniť, že ten nadpis je trochu zavádzajúci. To čo považujeme za nezdravé, je čisto subjektívna záležitosť. Čo pre jedného môže byť zlo, pre iného práve naopak. Preto aj škatuľkovanie potravín na zdravé a nezdravé nie je najšťastnejšie. Ja osobne si myslím, že zdravé je všetko, ale v rozumnom množstve! (Tu sa zase dostávame k ďalšej polemike, pretože nikde nie je stanovené, koľko je to rozumné množstvo ). 

Ako ste sa už asi dovtípili, tento článoček bude o veciach, ktoré som nedávno vyskúšala, ale netvoria pravidelnú súčasť môjho jedálnička. No vlastne až na jednu výnimku. Ale k tomu sa dostanem.

Svoju cestu zdravého životného štýlu som ako väčšina tých, čo sa snažia zmeniť svoje stravovacie návyky začala tým, že každé ráno som si do misky nasypala za tri hrste zapekaného müsli, zaliala kýbľom mlieka a radovala sa, ako racionálne jem. Dnes viem, že to nebola najšťastnejšia voľba, ale vtedy, ovplyvnená reklamou a veľkolepou osvetou som bola na seba hrdá. Najmä preto, že sa mi podarilo vypestovať si jeden naozaj dobrý zvyk: raňajkovať! Z tohto obdobia mi ostala istá závislosť na tejto zapekanej pochúťke a bez mučenia priznávam, že raz za čas po nej siahnem aj dnes. Preto keď sa minuli zásoby müsli domáceho, využila som akciu v obchode a za pár drobných si kúpila rovno dve balenia, ktoré mi vystačia snáď na rok.


Moje obľúbené vždy boli, sú a budú tie čokoládové, preto keď som uvidela balenie, ktoré obsahovalo rovno tri druhy čokolády, muselo skončiť v košíku. Okrem toho ma zaujala kombinácia brusnice a jablka a tak aj toto nasledovalo rovnaký osud. Náramne mi chutia oboje, i keď to brusnicovo-jablkové je na môj vkus prisladké. Ale trochu to zmierňuje mlieko, ktorým si ich klasicky zalievam. 

Müsli jablko & brusnica
Müsli 3 druhy čokolády



Ďalšou prasárničkou na zozname je mlieko od Müllera. Volalo na mňa z regálu a ja som neodolala, pretože jednak bolo v akcii a po druhé som si nevedela predstaviť, ako môže chutiť aróma makadamových orechov v mlieku . Ani som to vlastne nezistila. Chuť bielej čokolády prebila všetko, ale nieže by mi to nejako vadilo (keďže ja môžem všetko čokoládové..) Jedno mínus - ako inak, bolo strašne presladené. 

Biela čokoláda a makadamový orech

No a pri čokoládovej nôte zostaneme aj naďalej. Jedno krásne popoludnie som šla do Tesca na jogurty v akcii. A hádajte aký regál sa na mňa usmieval hneď ako prvý pri príchode? Áno, ten s čokoládami. A nie hocijakými. Novými edíciami od Lindt! Normálne by som ho so smútkom obišla, ale čo čert nechcel, boli v akcii. No nekúp to.. Rozhodovala som sa asi 15 minút, ktorú z variánt si vybrať, napokon to vyhrala cookies & cream. 




Kúsky keksíkov príjemne chrumkajú a krém je naozaj lahodný.. Mala som problém nezožrať celú čokoládu na jeden šup, ale to je u mňa s každou čokoládou takto. Viac by ma však potešilo, keby to bolo vo verzii s horkou čokoládou, pretože tá je pre mňa absolútny top!

A teraz prekvapivo odbočme od čokoládových prasárničiek. Na dovolenke v Tábore mamka skočila do nejakej zdravej výživy a na zahnanie žravky a okamžité doplnenie energie kúpila balíček sušeného ovocia. Na moje nesmierne prekvapenie, prikvitla s niečím, o čom som nikdy v živote predtým nepočula. Bolo to sušené amalaki! Sušené ovocie obecne nie je práve diétne, pretože obsahuje veľa cukru, ale toto ovocíčko sa normálne tvári, že je to zázrak pre imunitu, kvôli obrovskému obsahu antioxidantov a vitamínu C. Dovolím si kopírovať nejaké informácie z webu pre predstavu.

AMALAKI - ajurvédsky ovocný plod (zdroj)



Amalaki (Embilika lekárska) je drobné indické ovocie, ktoré je najbohatším prírodným zdrojom antioxidantov a vitamínu C. Obsahuje až dvadsaťkrát vyššie množstvo vitamínu C ako pomaranč.
Tento výnimočný plod je pre svoj bohatý zdroj antioxidantov už po storočia používaný v systéme ajurvédskeho lekárstva, ako najúčinnejší prírodný prostriedok pre posilnenie zdravia a celkovú regeneráciu organizmu. Obsahuje päť druhov chutí nášho zmyslového vnímania (kyslosť, trpkosť, sladkosť, horkosť a ostrosť), ktoré vyrovnávajú všetky tri energetické princípy Vata, Pitta, Kappa.
Stará legenda hovorí, že v dávnych dobách mudrc Chyawan obnovil svoju mladosť a dobré zdravie konzumáciou tohto výživného "nebeského ovocia" a potom sa dožil vysokého veku.
Množstvo vitamínu C v 100 g Amalaki = 15 kg jabĺk alebo 2 kg pomarančov alebo 6 kg banánov

  
Vitamín C 538 mg
Sacharidy 86 gm
Bielkoviny 0,50 gm
Tuky 0,09 gm
Vápnik 0,20 mg
Železo 1,20 mg
Energetická hodnota 1468 kJ 
Amalaki (Embilika lekárska) je v Indii považovaná za posvätný strom a to predovšetkým pre svoje veľmi výživné tzv. "nebeské ovocie".
Amalaki obsahuje široké spektrum antioxidantov (látky znižujúce bežný oxidačný proces, ktorý má na svedomí stárnutie a odumieranie buniek) a bioflavonoidov (vitamíny podporujúce odolnosť bunkových stien proti prenikaniu škodlivých látok v podobe voľných radikálov) a silnú koncentráciu životne dôležitých esenciálnych aminokyselín. Je bohaté na množstvo minerálnych látok a vitamínov ako je vápnik, železo, fosfor, karotén, vitamín B1, B2 a vitamín C.
  • Zvyšuje obranyschopnosť organizmu
  • Uľavuje pri žalúdočných a zažívacích problémoch
  • Posilňuje srdečnú a mozgovú činnosť
  • Podporuje zdravú funkciu kardiovaskulárneho systému
  • Regeneruje telesné tkanivá vysokým množstvom antioxidantov
  • Zvyšuje tvorbu červených krviniek
  • Zlepšuje zrakové funkcie
  • Priaznivo pôsobí na rast vlasov
 Nuž a takto vyzerá jeho sušená verzia:


Najlepšie je zmiešať si ho s jogurtom buď na olovrant..


.. alebo pridať k nejakému ovociu a tvarohu či jogurtu na raňajky.

Sušené amalaki s jogurtom a broskyňou, vedľa v pohári spomínané Müllermilch biela čokoláda a makadamový orech

A na záver vám chcem odporučiť najlepšie čaje (vreckové.. sypané, to je trochu iná kapitola ), ktoré som kedy pila. Zbožňujem čaje od firmy Mistral, či už ovocné, bylinkové alebo zelené, proste všetky. Objavila som ich len nedávno vďaka kamarátke, ktorá mi darovala jeden zelený na narodeniny. Potom sa ku mne dostávali postupne, po jednom sáčku na ochutnávku od inej kamarátky. Až som o nich básnila toľko, že mi mamka minule kúpila bylinkový s medovkou, mätou a malinou. Keby ste cítili tú vôňu pri každom otvorení! Mäta sa príjemne mieša s malinou a svoj deň si bez tohto čaju už neviem predstaviť. 





Na teraz je to odo mňa všetko, predpokladám, že časom sa zase nazbiera niekoľko nových položiek v mojej skrini a ja sa s vami rada podelím o dojmy a zážitky ☺.

4 komentáre:

  1. Ta čokoláda vypadá brutálně!:)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Veď práve :D nevedela som jej odolať.. človek sa namotá už na ten obal.. a ešte potom to čo je vnútri.. hmmm

      Odstrániť
  2. Medá mi to nepozorniť ťa na skvost, keď už hovoríš o čokoláde. Tiež ju zbožňujem a vedela by som básniť až pridlho. Určite by podľa mňa stálo za to ochutnať- nájdi si značku LYRA, majú aj vlastný e-shop(dá sa nájsť keď sa preklikáš stránkou lyrachocolate.com). Keď ochutnáš ich horkú tabuľkovú, zdá sa mi že sa volá Santader magic(85%), na Lindt už ani nekukneš. Aspoň ja si odvtedy myslím, že drvivá väčšina ostatných komerčných značiek sú len cukrové kakaové blato...XP
    A Mistral tiež zbožňujem. Najradšej mám ich biele čaje(to bude asi tým, že biele obľubujem všeobecne...XD), určite ich ochutnaj ak zohnáš...
    P.S.: To amalaki...by som ani nekupovala(znova)...čistý marketing. Možno to je prospešné, ale tie hodnoty vitamínov a spol. zodpovedajú čerstvej forme. Vo vysušených už kyselinu askorbovú márne budeš hľadať...
    Dobre, už končím z bláboľmi...XP

    OdpovedaťOdstrániť
  3. No pravda vlastne je, že Lindt si kúpim zas za sto rokov, ak je náhodou v akcii, pretože sa mi zdá zbytočné vyhadzovať toľko peňazí na sladkosti :D Sú aj iné vysokopercentné čokolády, ktoré mám ešte radšej (napríklad taká 74% z Lidla.. so zložením to tiež asi nebude slávne, ale keďže toho nejem na kilá, snáď to prežijem :D).

    Ale pozrela som na ten e-shop LYRY, fakt to vypadá zaujímavo, ďakujem krásne za infomáciu, možno raz si doprajem aj takúto dobrotu :)

    A akurát minulý týždeň som si rozšírila zbierku mojich Mistral čajov, okrem iného aj biely s príchuťou Mango a jasmín a je taaaaak božský :D Skrátka vedia, ako na moje chuťové bunky :D

    Čo sa amalaki týka, je mi jasné, že to nebude taká zázračná vec ako sa prezentuje.. ale to je dnes tak asi so všetkým, no nie?

    Ďakujem za vyčerpávajúci komentár, vôbec to nepovažujem za bláboly, cením si každý názor ;)

    OdpovedaťOdstrániť